کشف روش پیش بینی حمله قلبی

بیماری های قبلی و به خصوص حملات قلبی به صورت عمومی بسیار خطرساز بوده و در طول هر سال منجر به مرگ بسیاری از انسان ها می شوند. در بسیاری از موارد یکی از نشانه های نخستین احتمال وقوع حمله قلبی، درد در قفسه سینه است. با این وجود افراد برای حصول اطمینان از عدم وجود خطر حمله قلبی می بایست به بیمارستان مراجعه کرده و مدت زمان 24 ساعت را به صورت مستقیم تحت نظارت پزشک سپری کنند.

حال این فرایند به واسطه یافته های جدید دانشمندان دانشگاه ادین بورگ دست خوش تغییراتی شگرف شده است. یافته های جدید این دانشمندان روشی را پیش روی پزشکان قرار داده است که تنها در چند دقیقه می توان به کمک آن میزان خطر مواجهه با حمله قلبی را تشخیص داد.

این دانشمندان در تحقیقات خود به نقش کلیدی پروتئینی به نام تروپونین (Troponin) در ابتلا به حمله قلبی پی بردند و دریافتند که بالا بودن میزان این پروتئین در خون فرد نشانه وقوع حمله قلبی در بازه زمانی کوتاه خواهد بود. تحقیقات این دانشمندان بر این مبنا بود که بتوانند میزان حداکثر وجود این ماده در خون را تعیین کنند.

در پایان این تحقیقات مشخص شد که افرادی که در خون خود به ازای هر لیتر از خون مقدار 5 نانوگرم از تروپونین را داشته باشند (میزانی بالاتر از این) به سرعت باید در بیمارستان بستری شده و آمادگی روبه رو شدن با حمله قلبی را داشته باشند. شایان ذکر است که تعیین میزان این پروتئین در خون تنها با یک آزمایش ساده خون ممکن خواهد بود.

دکتر آنوپ شاه (Anoop shah) به عنوان راهبر این تحقیقات درباره شرایط این پژوهش می گوید: «در طول دو دهه اخیر تعداد مراجعه به بیمارستان به علت درد در قفسه سینه به میزان سه برابر افزایش یافته است ولی بیشتر مراجعه کنندگان با حمله قلبی رو به رو نشده اند. تحقیقات و یافته های ما می تواند موجب کاهش چشم گیر میزان بستری شدن های غیر ضروری در بیمارستان شود و به همین دلیل نیز هزینه بسیار زیادی برای افراد و مراکز بیمه صرفه جویی خواهد شد.»

لازم به ذکر است که بنیاد قلب بریتانیا این روش را مورد تایید قرار داده است و به احتمال فراوان به زودی شاهد اجرای عمومی آن در بیمارستان های این کشور خواهیم بود.