استفاده از نانوسیم برای بهبود کیفیت کاشت مغزی

دانشمندان دانشگاه لاند (Lund University) به تازگی مقاله ای درباره کاربرد فناوری های نانو سیم بر روی تقویت کاشت های مغزی در انسان منتشر کرده اند. در حال حاضر اندام های مصنوعی مغز و اعصاب برای تحریک و جمع آوری اطلاعات مغز افراد مبتلا به بیماری پارکینسون یا سایر بیماری های مشابه مورد استفاده قرار می گیرند. در هر حال، یکی از بزرگ ترین مشکلاتی که این دسته از تکنولوژی ها در حال حاضر با آن مواجه هستند این است که مغز انسان این کاشت ها را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی می کند و با استفاده از ماده سلولی، الکترود های آنها را محاصره می کنند. در نتیجه این فرایند مغزی، سیگنال های ساتع شده از این قطعات کاشته شده کاهش یافته و حتی در برخی از موارد از بین می روند. با استفاده از این تکنولوژی تازه کشف شده، دیگر شاهد چنین مشکلاتی نخواهیم بود.

کریستل پرینز (Christelle Prinz) به عنوان یکی از سازندگان این فناوری، در این باره بیان کرد: «ساختار این نانو سیم ها به گونه ای است که مانع از محاصره سلول ها می شود.» این ساختار از گالیوم فسفید های نیمه هادی ساخته شده اند. در حالی که سلول های گلیال تنها می توانند بر روی نیمه هادی های دارای سطح صاف رشد پیدا کنند، سلول های عصبی انعطاف پذیر تر بوده و می توانند حتی بر روی نانوسیم ها نیز رشد کنند. به این ترتیب آنها تنها تا حدی به هدف نهایی در نظر گرفته شده نزدیک می شوند که سلول های عصبی را درگیر فرایند کاری خود نکنند. در نتیجه با کمک این فرایند می توانیم کاشت های بهتر با عمر بیش تری در اختیار داشته باشیم.

تا کنون این نانوسیم ها تنها بر روی نمونه های آزمایشگاهی تست شده است اما با توجه به نتایج مثبت به دست امده از این نمونه ها، آزمایش این نانو سیم ها به زودی بر روی موجودات زنده نیز امکان پذیر خواهد شد.