کد خبر : 18186 جمعه 17 مهر 1394 - 11:01:34
شناسائی-و-کاووش-یک-سایت-نوسنگی-در-بریتانیا

شناسائی و کاووش یک سایت نوسنگی در بریتانیا

سیناپرس: باستان شناسان بریتانیائی موفق به کشف یک محوطه مربوط به عصر نوسنگی در حاشیه رود تایم شدند . این محوطه به عنوان محل اجتماعات مورد استفاده قرار گرفته و در آن یک سازه هنج کوچک نیز قرار داشت .

تیمی مشترک از باستان شناسان و پژوهشگران گروه باستان شناسی دانشگاه آکسفورد Oxford Archaeology  با همکاری باستان شناسان موسسه کاست ولد Cotswold Archaeology موفق به شناسائی یک محوطه متعلق به دوران نوسنگی در انگلستان شدند . بر اساس گزارش های منتشر شده در این رابطه ؛ محوطه مورد نظر دارای سه ردیف نهرها و خندق هائی به صورت مدور بوده و با حصاری زمخت محصور شده بود . این محوطه نسبتا بزرگ در نزدیکی رود تایم River Thame  قرار دارد که یکی از انشعابات رود تایمز به شمار می رود .

این محوطه باستانی از سوی پژوهشگران با عنوان محفظه گذرگاه ( گذرگاه هائی که بالاتر از سطح زمین ساخته می شوند ) causewayed enclosure نامگذاری شده است . گفتنی است چنین ساختارهایی با خندق کوتاه و شعبات نهر آب و حاشیه رودخانه ها معمولا در زمین هائی عیر حفاری شده ساخته شده و دور آن محصور می شد .

مطالعات کاووشگران این محوطه نشان می دهد که انسان های دوران نوسنگی ( عصر حجر جدید ) پس از ساخت این محوطه ، در ادامه به آن یک هنج کوچک small henge ( سازه های ساخته شده از تخته سنگ های بزرگ که به صورت عمودی و افقی روی یکدیگر قرار گرفته و طرحی مدور دارند ) و خندق های جدیدی اضافه کرده اند . باستان شناسان اعتقاد دارند این محل از سوی مردم دوران نوسنگی برای اجتماعات و انجام مراسم تشریفاتی و مذهبی استفاده می شده است .