ساخت زره با بهره گیری از پولک ماهی

سیناپرس: بهره گیری از الگوهای موجود در طبیعت برای طراحی مدل های گوناگون کاربردی برای زندگی روزمره امر جدیدی نیست. در این میان، گروهی از دانشمندان دانشگاه نورث وسترن در ایالات متحده توانستند با الگوبرداری از پولک ماهی، نوعی زره مقاوم و در عین حال سبک وزن طراحی کنند. این دانشمندان در نظر دارند در نهایت با اقدام ویژگی های موجود در پولک موجود بر روی بدن ماهی، مار و پروانه، یک سیستم حفاظتی با کارایی بالا را ایجاد کنند.

پولک ماهی از قابلیت های منحصر به فردی برخوردار است و ضمن اینکه از بدن جانور حمایت کند، مانع حرکتش نمی شود. با این حال بیشتر مطالعاتی که تاکنون بر روی این جانور به انجام رسیده بود بر روی جنس ماده سازنده پولک و نیز خواص گوناگون فیزیکی آنها می پرداخت. اما این یک تیم پژوهشی به بررسی این پولک ها از جنبه ای دیگر پرداخت. آنها به بررسی چیدمان هندسی و تاثیر این چیدمان بر روی خواص این پولک ها پرداختند.

در این پژوهش مشخص شد که اگر جنس ماده پولک یک مرتبه سفت تر از پوست باشد، ویژگی های محسوس آن قابل مشاهده می شود. در این مطالعه، پولک هایی که توسط یک پرینتر سه بعدی ساخته شده بود به یک ماده نرم افزوده شد و مشاهده شد که از میزان قابلیت نفوذ به این ماده کاسته می شود.

نکته جالب اینجاست که نحوه چیدمان پولک ها می توانند کارکردهای متفاوتی ایجاد کنند. برای نمونه با نوعی خاص از چیدمان می توان محافظت بیشتر را برای چیزی که در زیر قرار گرفته به همراه آورد، یعنی درست همانند اتفاقی که برای بدن ماهی ها می افتد. در مقابل پولک مارها سبب افزایش قابلیت جابجایی آنها و پولک روی بال پروانه ها هم سبب ایجاد رنگهای مختلف می شود.

این دانشمندان قصد دارند با استفاده از پرینتر سه بعدی و نیز فناوری نانو، هر سه این ویژگی ها را در قابل یک مجموعه دور هم گرد آورند.

این مطالعه در ژورنال Applied Physics Letters منتشر شده است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا