انرژی های پاک هم قیمت با انرژی فسیلی هستند

یکی از مشکلات اصلی در راه استفاده از انرژی های پاک و تجدید پذیری مانند انرژی خورشیدی و انرژی باد را باید هزینه اولیه راه اندازی آنها دانست. با این وجود به نظر می رسد که این هزینه علیرغم داشتن بار اقتصادی سنگین در ابتدای کار، در بلند مدت این هزینه را به صورت کامل جبران خواهد کرد.

مرکز تحقیقات مالی، انرژیکی بلومبرگ، به تازگی تحقیقاتی را در زمینه مقایسه هزینه استفاده از انرژی های فسیلی و انرژی های پاک در بازه زمانی مشابه به انجام رسانده است. نتایج این تحقیقات نشان از آن داشته است که عملا هزینه استفاده از هر دو نوع انرژی یکسان است.

در این تحقیقات مشخص شده است که هزینه تولید هر مگاوات بر ساعت از انرژی به واسطه استفاده از منابع جذب انرژی باد، رقم 83 دلار هزینه در بر خواهد داشت. این هزینه برای تولید مقدار مشابه از انرژی به وسیله سلول های خورشیدی به 122 دلار خواهد رسید.

حال در نقطه مقابل برای تولید همین میزان انرژی به واسطه سوخت های فسیلی تقریبا شاهد ارقامی مشابه هستیم. هزینه استفاده از منابع زغال سنگ برای تولید این میزان از انرژی برابر با 75 دلار است و در صورت استفاده از توربین های گازی، این رقم به 82 دلار افزایش خواهد یافت.

البته باید یاد آور شد که این ارقام مربوط به پیاده سازی این فناوری در قاره امریکای شمالی است و در برخی از نقاط دنیا شاهد هزینه ای بیشتر برای هریک از موارد یاد شده هستیم. البته برخی از انواع انرژی های پاک برای شرایط فعلی چندان مقرون به صرفه به نظر نمی رسند زیرا این تحقیقات نشان داده است که برای نمونه استفاده از انرژی دریا به عنوان منبع نیرو، بیش از 400 دلار برای مقدار مشابه محاسبه شده برای سایر منابع انرژی هزینه خواهد داشت.

شایان ذکر است که استفاده از منابع انرژی پاک می تواند در بلند مدت هزینه های انسان در مواردی مانند هزینه های پزشکی و هزینه های زیست محیطی را به طور چشم گیری کاهش بدهد و به همین دلیل نیز سازمان های جهانی تلاش بسیار زیادی برای ترغیب جوامع به استفاده از انرژی های پاک به خرج می دهند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا