فولاد جدید با استحکام و سبک وزنی تیتانیوم

سیناپرس: سالهاست که پژوهشگران تلاش می کنند مواد مختلفی با استحکام بالا و در عین حال وزن کم طراحی کنند. به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه پوهانگ کره جنوبی موفق شدند آلیاژ جدیدی با این ویژگی ها طراحی کنند. این آلیاژ که از ملقمه فولاد، آلومینیوم، کربن، منگنز و نیکل ساخته شده است، کم وزن بوده و به مواد سازنده آن نیز در همه جا یافت می شود.

در مطالعات پیشین برای ساخت فولاد با وزن کم، تلاش ها بر روی ترکیب آلومینیوم آن هم با درصدهایی مختلف با فولاد متمرکز شده بود. هدف از این کار، کاهش چگالی و در نتیجه وزن آلیاژ نهایی بود. اما در هم آمیزی آلومینیوم با فولاد سبب می شد که آلیاژ ایجاد شده نتواند عملکرد مناسبی در زیر فشار داشته باشد و در نتیجه احتمال شکل گیری ترک در آن افزایش می یافت.

در این میان، گروهی از داشنمندان کره ای کوشیدند تا نوعی ترکیب با ابعاد نانو را در فولاد به صورت یکنواخت توزیع کنند. این ترکیب که B2 نام دارد، در واقع ملقمه دو فلز یا عدد اتمی یکسان بود و درون و نیز در اطراف فولاد قرار می گرفت. البته پیش از این نیز تلاش هایی برای جای دادن ترکیب B2 در فولاد به انجام رسیده بود، اما نتیجه به دست آمد به هیچ وجه رضایت بخش نبود. این بار دانشمندان با افزودن نیکل به ترکیب مذکور، توانستند بر استحکام فولاد به دست آمده بیافزایند.

این آلیاژ جدید در صورت تولید انبوه می تواند کاربردهای متنوعی در صنایع گوناگون بیابد. برای نمونه می توان از این آلیاژ در ساخت بدنه انواع وسایل نقلیه بهره گرفت.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا