انعقاد تفاهم نامه همکاری صندوق حمایت ازپژوهشگران با دانشگاه خوارزمی

دکتر نصرت الله ضرغام درقالب امضای تفاهم نامه با دکتر محمد علی سبحان اللهی همکاری در زمینه اجرای 20 طرح تحقیقاتی پسا دکترا در راستای سیاست ها و اولویت های تحقیقاتی دانشگاه و صندوق را اعلام کرد.
ضرغام در خصوص فارغ التحصیلان دانشگاه ها گفت :با توجه به اصل 44 قانون اساسی باید تاثیر مثبتی در روند برنامه ریزی مراکز علمی داشته باشیم و دانشگاه ها نیز باید رشته هایی را ایجاد کرده تا دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی جذب بازار کار شوند.
وی ادامه داد: امریکا سیاست جذب استعدادهای برجسته دیگر کشورها را بعد از جنگ جهانی دوم پایه گذاری کرد و تصمیم گرفت که تعداد دانشمندانش را زیاد کرده و تحقیقات را توسعه دهد. براساس این تفکر ، بنیاد علم آمریکا NSF پایه گذاری شد که هم به تحقیقات بنیادی و هم به تحقیقات کاربردی بپردازد.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران ،تصریح کرد: آمریکا ، ژاپن ، چین و کره در دارایی های فکری و حمایت از آنها ، جایگاه بالایی نسبت به اروپا و اتحادیه اروپا دارند . 37 درصد از دارایی های فکری دنیا را آمریکا دارد ، 35 درصد از این دارایی ها را ژاپن ، و کشور آلمان در اتحادیه اروپا، به اندازه فرانسه و انگلستان ، صاحب دارایی فکری است. آنها به این نتیجه رسیده اند که کشورهایی که از دارایی فکری بیشتری برخوردار باشند ، توسعه اقتصادی بیشتری نیز خواهند داشت و برنامه ریزی کرده اند تا سال 2020 با جذب دانشمندان از دیگر کشور ها و با تربیت آنها در کشور خودشان حدود 26 میلیون دانشمند داشته باشند .
ضرغام افزود: بیشتر فعالیت های صندوق شبیه عملکرد دیگر بنیادهای علم دنیاست، همانطور که با استفاده از تجربه علمی کانادا، امکانات حمایتی از طریق کرسی پژوهشی را فراهم کردیم که به دانشمندان برجسته ایرانی در داخل یا خارج از کشور و یا به تیم های تحقیقاتی که دارای برنامه راهبردی درجهت رفع معضلات کشور باشند، تعلق می گیرد.
وی توضیحاتی در مورد کرسی های پژوهشی ارایه داد و افزود: صاحبان کرسی پژوهشی به مدت دو دوره پنج ساله از حمایت های صندوق برخوردار می شوند که البته برای پنج سال دوم ، باید یک همکار خارجی را معرفی کنند. ضمن آنکه در این مدت ، دو محقق پسادکترا می توانند داشته باشند که حقوق یک تا دو سال این محققان ، از سوی صندوق پرداخت می شود.
رییس صندوق حمایت از پژوهشگران ، هدف اصلی از اجرای این بخش را جذب دانشمندان و محققان داخل کشور و دانشمندان ایرانی مقیم خارج از کشور عنوان کرد و گفت: همه کشورها اینگونه عمل می کنند و ما هم باید از تمام ظرفیت های علمی خودمان و دیگر کشورها استفاده کنیم.
وی شرایط دریافت گرنت و استفاده از حمایت های صندوق از طریق طرح های پسا دکترا را عنوان کرد و افزود: تاکنون صندوق از پروژه های تحقیقاتی که پژوهشگران به صندوق ارایه می دادند ، حمایت می کرد ولی سیاست ما تا حدودی تغییر کرده و قرار است علاوه بر این پروژه ها ، با توجه به اولویت های تحقیقاتی که متناسب با نیاز کشور، تعیین می شود، نسبت به سفارش پروژه نیز اقدام کنیم.
به گزارش ایرنا از صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور (بنیاد ملی علم ایران)ریاست جمهوری، ضرغام در پایان درباره ثبت اختراعات در خارج از کشور با حمایت صندوق گفت : اختراعات با حمایت صندوق عمدتا در آمریکا به ثبت می رسد.