اسکنر مکمل روش های موجود نظیر اشعه ایکس ساخته شد

به گزارش ایرنا به نقل از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، یک گروه تحقیقاتی متشکل از موسسات تحقیقاتی 5 کشور اروپایی موفق به ساخت این اسکنر شدند که با این ابزار امکان مشاهده تصاویر پنهان و الگوهای نامشخص در آثار هنری که قرن هاست از دیدگان پنهان است، وجود دارد.

گرافین به انگلیسی Graphene نامِ یکی از آلوتروپ هایِ کربن است.

خاویر گوتیرز از محققان این پروژه می گوید: ' این اسکنرها به ما اجازه می دهند طرح اولیه کشیده شده روی صفحه را ببینیم، همچنین اگر روی یک سطح طرحی کشیده شده باشد و بعد روی آن مجددا نقاشی شده باشد نیز با این اسکنر قابل تفکیک است.' 

در این پروژه چند موسسه تحقیقاتی از 5 کشور اروپایی شرکت دارند، با این اسکنر می توان فهمید که از چه نوع قلمویی برای نقاشی استفاده شده است، این دستگاه با ارایه اطلاعات جدید می تواند پنجره ای جدید به سوی آثار هنری باز کند. 

لورنس فاندر ماتن، از دانشگاه صنعتی دلفت، می گوید:'این اسکنر ممکن است بتواند نشان دهد که یک نقاشی چگونه کشیده شده است که این امر از نقطه نظر تاریخی اهمیت بسیاری دارد، زیرا به ما می گوید که نقاش چگونه کار می کرده است، از این اطلاعات می توان برای دست یافتن به شرایط بهینه نگهداری آثار نیز استفاده کرد.'

این اسکنر گرافنی بدون این که آسیبی به آثار هنری وارد کند می تواند مواد مورد استفاده در نقاشی ها را مورد بازبینی قرار دهد، در ساخت این دستگاه از نشر دهنده و گیرنده گرافنی استفاده شده است که می تواند در فضایی به ابعاد دو متر مربع به حرکت در آمده و جسم مورد نظر را اسکن کند.

در پاسخ به این سوال که آیا این اسکنر جایگزین روش های فعلی نظیر تابش اشعه ایکس، فرا بنفش و مادون قرمز می شود یا خیر، یکی از محققان این پروژه چنین پاسخ می دهد: ' هر محدوده فرکانسی، قابلیت و محدودیت های خود را دارد و می تواند تا لایه های مشخصی از نمونه نفوذ کند بنابراین هر روش اطلاعات خاص خود را ارایه کرده که مکمل روش های دیگر است.'

گرافن به دانشمندان امکان می دهد تا فرکانس هایی در محدوده تراهرتز ایجاد کنند که از مادون قرمز پایین تر بوده اما از فرکانس تلفن های همراه بالاتر است بنابراین خلاء موجود میان این دو محدوده فرکانسی با این روش پر می شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا