اقتصاد دانش بنیان مانع از خام فروشی منابع کشور می شود

از آنجاکه اغلب شرکت های دانش بنیان، شرکت های کوچک نوپا با بنیه اقتصادی محدود هستند، توان رقابت برابر با بنگاه های بزرگ و شناخته شده اقتصادی را ندارند. بنابراین شکوفایی و به بار نشستن این نهال در گروی برخورداری از حمایت های دولتی است.

هرچند دولت با درک درست این موضوع، کوشیده تا حمایت هایی از شرکت های دانش بنیان به ویژه شرکت های نوپا انجام دهد که بارزترین نمونه آن، تاسیس صندوق نوآوری و شکوفایی است، اما بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران معتقدند هنوز این حمایت ها با آنچه که باید باشد فاصله زیادی دارد.

بهروز نعمتی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این ارتباط به خبرنگار سیناپرس، گفت: اگر قرار باشد اقتصاد ما به سمت تعالی پیش برود حتما باید مردم را در این موضوع دخیل کنیم. متاسفانه دولت های ما تنها شعار می دهند و به آن عمل نمی کنند. اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد مقاومتی زمانی محقق می شود که ما از همه بنیه های علمی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و… به درستی استفاده کنیم. با توجه به شرایطی که در حال حاضر وجود دارد به نظر می رسد که این حلقه ها خیلی به هم متصل نیستند.

وی افزود: بسیاری از دانشمندان و اندیشمندان ما تولیدات خوبی دارند که اینها باید به محصول تبدیل شود. اما در عمل نه این افراد پتانسیل سرمایه گذاری برای این کار را دارند و نه دولت از آنها حمایت می کند.

نعمتی خاطرنشان کرد: دولت می بایست فقط بحث نظارت را دنبال کند چراکه ورود دولت به بخش اجرا به معنی رقابت با بخش خصوصی است. وقتی بخش خصوصی توان رقابت با دولت را ندارد، دولت ها موضوع را هرجور که بخواهند پیش می برند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: اقتصاد دانش بنیان مانع از خام فروشی منابع کشور می شود. هم اکنون بسیاری از صنایع ما از جمله صنعت پتروشیمی، صنایع معدنی و… تک محصولی شده اند و زنجیره های بعدی آن مغفول مانده است. یک نمونه ساده خدمت شما عرض می کنم. ما سالانه حدود 10 میلیون تن فولاد وارد می کنیم از آن طرف حداقل 3-4 میلیون تن سنگ آهن صادر می کنیم. بدیهی است که این کار بر مبنای خرد و عقل و دانش نیست.

وی با تاکید بر لزوم حمایت های دولت از شرکت های دانش بنیان برای ماندگاری و توفیق آنها، گفت: ما برای هرکاری می بایست زیرساخت های لازم را داشته باشیم. اگر می خواهیم از مسیری عبور کنیم، حداقل نیاز است که یک جاده مناسب داشته باشیم. در بحث شرکت های دانش بنیان هم این مورد صدق می کند. من فکر می کنم شرایط فکری و فرهنگی سازمان های ما هنوز برای ایجاد زیرساخت های لازم جهت فعالیت این شرکت ها مساعد نیست. تفکر حاکم بر مجموعه های دولتی، آن تفکری نیست که بخواهد از این شرکت ها حمایت کند.

نعمتی در ادامه اظهار کرد: شرکت های دانش بنیان، مجموعه های نورس و نوپایی هستند. تا این شرکت ها بخواهند به جایگاه و شان واقعی خود برسند می بایست مورد حمایت واقع شوند. ضمن اینکه در همه جای دنیا هم چنین است. اگر شرکت هایی بخواهند بر مبنای دانش فعالیت کنند، از طرف دولت ها مشمول هرگونه حمایت قرار می گیرند. اما کشور ما در بحث اعتبارات و بودجه، وام های بلاعوض، مالیات ها و… چقدر شرایط را برای فعالیت این شرکت ها فراهم کرده است؟ به نظر می رسد این کار در حد همان شعار باقی مانده است. خب در این شرایط عده ای هستند که بسیار جسور و پیگیرند و کار را دنبال می کنند اما در مقابل گروه دیگری هم وجود دارند که با دیدن این شرایط، دلسرد می شوند و عطای کار را به لقایش می بخشند. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا