سرمایه گذاری ناسا برای کشت گیاهان در فضا

در فیلم علمی – تخیلی و هیجان انگیز مریخی (The Martian) هنرپیشه اصلی فیلم در مریخ شروع به کشت گیاهانی مختلف می کند تا شرایط را برای ادامه حیات در این سیاره مرموز فراهم کند. حالا از ناسا خبر می رسد که قرار است پروژه های گسترده ای در این زمینه دنبال شود تا در نهایت ایده بلندپروازانه و تا حد زیادی جاه طلبانه سفر به مریخ و زندگی در این سیاره رنگ واقعیت به خود بگیرد.

البته ناسا از مدتی پیش این برنامه را آغاز کرده است. در آگوست سال جاری بود که شش فضانورد ایستگاه فضایی بین المللی لقب نخستین انسانهای تاریخ را گرفتند که کاهوی پرورش یافته در فضا را خوردند.

آژانس فضانوردی آمریکا مدتی است که بر روی تحقیقات «بروس باگبی» مدیر دپارتمان گیاهان، خاک و اوضاع جوی دانشگاه یوتا سرمایه گذاری کرده است. این دانشمند پروژه ای را دنبال می کند که در آن شرایط لازم برای رشد و پرورش گیاهان و تولید مواد غذایی از آنها در محیط های سخت نظیر فضا مورد مطالعه دقیق قرار می گیرد.

وی می گوید: ما تازه در ابتدای راه هستیم. تمرکز فعلی ما بر روی کشت محصولات کشاورزی نظیر کاهو و تربچه است تا حداقل بتوان سالادی خوشمزه در فضا آماده کرد!

هم اکنون پروژه اصلی ناسا در زمینه پرورش گیاهان در فضا موسوم به Veg-01 دنبال می شود که طی آن دانشمندان عملکرد گیاهان و نحوه رشد آنها در محیط های سختی نظیر فضا را به دقت مورد مطالعه قرار می دهند.