ترسیم ساختار ژنتیکی وانیل

 دانشمندان چینی توالی ژنوم وانیل Shenzhenica که نوعی وانیل ارغوانی است ، را تکمیل کردند . این مساله به ادامه پیدا کردن تحقیقات مرتبط کمک خواهد کرد و باعث پیشرفت صنایع وابسته به آن می شود .  

بر اساس گفته دانشمندان ، این پروژه تعیین توالی ژنوم، اولین ترسیم ساختار ژنتیکی ارکیده جهان را انجام داده است . این پروژه توسط همکاری مرکز حفاظت ارکیده ملی و دانشگاه جنگلداری و کشاورزی Fujian واقع در  شنژن (Shenzhen) انجام شده است .

لازم به توضیح است که یک ژنوم ، مکمل کاملی از دی ان ای یک ارگانیسم است . مولکول های پیچیده ای که در شکل گیری و عملکرد تمام ارگانیزم ها نقش دارد . اندازه ژنوم یک ارگانیسم توسط تعداد پایه ها یا شالوده های آن ،  جفت های موجود در بلوک های ساختار دی ان ای ، اندازه گیری می شود .

لن سرین (Lan Siren) از دانشگاه جنگلداری و کشاورزی Fujian  در یک کنفرانس مطبوعاتی در این مورد توضیح می دهد : این پژوهش ها به ما کمک کردند تا تاریخچه تکامل ارکیده را بهتر درک کنیم . این مساله از اهمیت بالایی در حفاظت و پرورش گونه های ارکیده ، برخوردار است .

لیو ژونگجیان (Liu Zhongjian) دانشمند ارشد مرکز حفاظت ارکیده ملی چین در این رابطه می گوید : توالی ژنوم می تواند از طریق فن آوری های ترانس به تغییر خواص ارکیده منجر شود و در نتیجه ممکن است که در آینده نمونه ای مصنوعی از وانیل تولید شود .

لازم به ذکر است که وانیل میوه گیاهی از خانواده Orchidaceae است . این گیاه دارای پایه ‌ای رونده بوده است و از گیاهان بومی جنگل های مرطوب قاره امریکا به حساب می آید که البته در حال حاضر به دیگر نقاط دنیا از جمله چین نیز منتقل شده است . دانه‌ های این گیاه را پس از فرآوری تخمیر می‌ کنند تا بوی خوش آن تقویت شده و قابل استفاده باشد . این محصول به طور معمول به صورت پودر آماده شده  و به بازار عرضه می گردد .

لازم به ذکر است که وانیل ، پس از زعفران ، دومین ادویه گران قیمت جهان محسوب می شود . این ماده به طور گسترده ای در مواد غذایی ، لوازم آرایشی، تنباکو و محصولات دارویی مورد استفاده قرا می گیرد .

 

مترجم: فاطمه کردی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا