اعتیاد به خرید با اضطراب، افسردگی و خودکم‌بینی مرتبط است

فناوری‌های مدرن، خریدکردن را بی‌نهایت ساده و دسترس‌پذیر کرده و با وجود عواملی مانند رسانه‌های اجتماعی، کارت‌های اعتباری و بازاریابی پیشرفته خریدکردن برای تعدادی از مردم به نوعی مشکل و اعتیاد تبدیل شده است.

اعتیاد به خرید اغلب در میان گروه‌های جمعیت‌شناختی خاصی رخ دهد. این عارضه در میان زنان شایع‌تر است و در اواخر نوجوانی پی‌ریزی می‌شود،در بزرگسالی ظاهر می‌شود و با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

پژوهش جدید نشان می‌دهد اعتیاد به خرید با ویژگی‌های شخصیتی کلیدی مرتبط است.

بر اساس نتایج بدست آمده، افرادی که دارای سطح بالای برونگرایی و روان‌نژندی هستند، بیشتر در معرض اعتیاد به خرید هستند. برونگراها نوعا اجتماعی هستند و ممکن است از خریدکردن برای بیان فردیت یا افزایش موقعیت اجتماعی و جذابیت شخصی استفاده کنند.

بنا بر اعلام محققان، افراد روان‌نژند که اغلب مضطرب و افسرده هستند، ممکن است از خریدکردن به عنوان ابزاری برای کاهش‌دادن احساسات منفی‌شان استفاده کنند. در مقایسه، اشخاصی که باوجدان و به دنبال محرک‌های نو و فکری هستند، کمتر در معرض خطر اعتیاد به خرید قرار دارند.

این افراد معمولا به خوبی خود را کنترل می‌کنند و از تنش‌هایی که موجب خرید مشکل‌آفرین می‌شوند اجتناب می‌کنند و ممکن است خریدکردن را به عنوان فعالیتی معمولی و در تضاد با ارزش‌های غیرمعمولی‌شان بدانند.

دانشمندان همچنین دریافتند اعتیاد به خرید با علائم اضطراب، افسردگی و خودکم‌بینی مرتبط است و خریدکردن می‌تواند به عنوان مکانیزم فرار یا کنارآمدن با احساسات ناخوشایند به کار رود.

محققان در این پژوهش از نوعی ارزیابی اعتیاد به خرید استفاده کردند که از هفت معیار اساسی برای شناسایی این اعتیاد استفاده می‌کرد؛ در این تحقیق، اعتیاد به خرید و تمامی موارد بر اساس «کاملا مخالفم»، «مخالفم»، »نه موافق و نه مخالفم»، »موافقم« و «کاملا موافقم» درج شده بودند.

در تحقیق انجام‌شده، «موافقم» و «کاملا موفقم» درباره دست کم چهار مورد از هفت موضوع مطرح‌شده درباره خرید، نشان می‌داد فرد به خرید اعتیاد دارد.

این پژوهش در مجله Frontiers in Psychology منتشر شده است.

 

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا