همایش ملی بزرگداشت پدر علم زمین شناسی در اراک برگزار شد

در این همایش یک روزه که با حضور فرهیختگان و پژوهشگران کشوری و استانی و فرزندان دکتر قریب برگزار شد، از دو تمبر و دو عنوان کتاب اسناد خاندان دکتر قریب و مجموعه مقاله هایی که در خصوص دکتر قریب به دبیرخانه همایش ارسال شده بود رونمایی شد.
معاون سیاسی امنیتی استاندار استان مرکزی در این همایش گفت: برگزاری آئین های بزرگداشت مفاخر و بزرگان سیاسی و علمی کشور، جامعه و به خصوص جوانان را با زوایا و جوانب مختلف زندگی آنان آشنا و راهی برای نخبه پروری در جامعه است.
شکر الله حسن بیگی افزود: دانشگاه ها علاوه بر تولید علم و رسالت آموزشی باید با برنامه های کارآمد به کانون معرفی مشاهیر و مفاخر علمی و سیاسی کشور ورود کنند و با پژوهش کاربردی در الگوهای فکری و رفتاری آن ها، نمونه های موفق را جوانان معرفی و برجسته سازی کنند.
وی ادامه داد: آثار ارزشمندی از جمله 30 کتاب و 430 مقاله علمی از دکتر عبدالکریم قریب پدر علم زمین شناسی ایران برای علاقه مندان و دوستداران این ادیب به یادگار مانده که هر کدام در دانشگاه های و محافل علمی معتبر جهان و کشور برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته تدریس می شود.
رئیس دانشگاه اراک در همایش گفت: استان مرکزی خاستگاه 25 درصد از مفاخر سیاسی و علمی کشور است که استاد عبدالکریم قریب نیز یکی از این ستارگان است که در تارگ این استان می درخشد و توانسته در طول زندگی خود آثار و علمای بسیاری را در رشته علم زمین شناسی تالیف و تربیت کرده است.
دکتر سعید حمیدی افزود: تاسیس دانشگاه اراک در سال 1350 محملی برای تربیت هزاران نخبه در رشته های مختلف شد که بنیان آن به دست دکتر عبدالکریم قریب گذاشته شد و در طول سالیان متمادی منشاء خیر و برکت در کشور و استان مرکزی بوده است.
وی ادامه داد: به پاس قدردانی از دکتر قریب با تصویب شورای اسلامی شهر اراک سایت دانشگاهی سردشت، دانشگاه اراک و خیابان مجاور آن به نام این ادیب توانمند ملی و بین المللی نام گذاری شد.
رئیس دانشگاه اراک بیان کرد: با گذشت 45 سال از تاسیس دانشگاه اراک به همت دکتر قریب، هفت هزار و 500 دانشجو و 230 عضو هیات علمی در مقاطع کارشناسی، کازشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه به تحصیل و تدریس علم اشتغال دارند.
دکتر حمیدی افزود: با توجه به صنعتی بودن استان مرکزی، دانشگاه اراک توانسته در رفع بخش مهمی از نیازهای علمی و مساله شناسی صنعت این استان نقش آفرینی کند و در برخی از رشته ها در کشور نیز سرآمد باشد.
وی از تاسیس دو دانشکده هنر و معماری، و دانشگاه اقتصاد مدیریت در دانشگاه اراک خبر داد گفت: با توجه سرآمدی فرش و برخی از صنایع دستی استان در جهان، می توان با ایجاد دانشکده هنر در دانشگاه دکتر قریب ،جایگاه کشور را در صادرات ارتقا داد و حضور هر چه بیشتر در بازارهای جهانی و بین المللی را شاهد بود.
فرهاد قریب فرزند دکتر عبدالکریم قریب نیز در این همایش گفت: تاریخ معلم بزرگ انسان در طول زندگی است و با مشاهده آن در می یابیم که قهرمانان ملی کسانی هستند که برای تعالی روح انسانی بستر خدمات ایجاد کرده اند و ماندگار شده اند.
وی ادامه داد: برگزاری همایش و آیین ها برای پاسداشت یاد و خاطره بزرگان علمی و مفاخر و پاسداشت خدمات و نقش آنان در پیشبرد علمی کشور یکی از وظایف مهم مسوولان و مردم جامعه به شمار می آید.
فرهاد قریب با یادآوری نقش فرنگیس قره بیگو همسر دکتر عبدالکریم قریب افزود: اگر همسر دکتر قریب زندگی آرام را برای استاد فراهم نمی کرد شاید هم اکنون شاهد این میزان موفقیت ها و پیشرفت های دکتر در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی نبودیم.
وی گفت: جوانان باید ازدواج آسان را سرلوحه کار خود قرار دهند تا بتوانند با ازدواج سالم به آرامش و آسایش برسند و زمینه ساز رشد و تحول در زندگی خود و دیگران باشند.
فرزند دکتر قریب افزود: استاد قریب 35 جلد کتاب تالیف و ترجمه و 320 مقاله علمی برای علاقه مندان خود به یادگار گذاشته اند.
وی ادامه داد: دکتر قریب دو پسر، دو نوه و سه نتیجه از خود به یادگار گذاشته که همه آنان دانش آموخته علم زمین شناسی بوده و در این زمینه فعالیت دارند.
دبیر علمی همایش ملی دکتر عبدالکریم قریب در این همایش گفت: این همایش با هدف تقویت جایگاه ملی و تقدیر و پاسداشت مفاخر و نمادهای هویت بخش استان مرکزی در سطح ملی برگزار می شود.
امامعلی شعبانی افزود: این همایش با محور های خاندان و جایگاه علمی، زندگی، اندیشه ها، آثار و ابتکارهای استاد قریب در زمینه علم زمین شناسی برگزار شده است.
وی ادامه داد: با توجه به همزمانی برگزاری این همایش با چهل و پنجمین سال تاسیس دانشگاه اراک تعدادی از محورهای این همایش به نقش دانشگاه اراک در دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، دانشگاه در گذر تاریخ، دلایل، فرآیند، چگونگی تاسیس، تحول و تکامل این دانشگاه در آموزش عالی استان اختصاص دارد.
وی افزود: با فراخوان عمومی در سراسر کشور 60 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که از این میزان 18 مقاله در مجموعه مقالات همایش منتشر و از هفت مقاله برتر نیز تقدیر می شود.
دبیر علمی همایش ملی دکتر عبدالکریم قریب افزود: در این همایش از دو تمبر بزرگداشت استاد دکتر قریب و چهل و پنجمین سالگرد تاسیس دانشگاه اراک و دو کتاب اسناد خاندان دکتر قریب و مجموعه مقاله هایی که در خصوص دکتر قریب به دبیرخانه همایش ارسال شده است، رونمایی می شود.
شعبانی گفت: افتتاح ساختمان هفت طبقه دانشگاه به نام دکتر عبدالکریم قریب، افتتاح رستوران شماره دو دانشگاه، قرائت تعدادی از مقاله های برتر، سخنرانی نوادگان دکتر قریب، گزارش انجمن مکاترونیک در خصوص جایگاه دکتر قریب و تجلیل از صاحبان مقاله های برتر و خانواده دکتر قریب از دیگر برنامه های این همایش است.
وی خاطر نشان کرد: همزمان با این همایش مجمع عمومی دانش آموختگان دانشگاه اراک نیز با هدف تعامل و نزدیکی دانش آموختگان جدید و قدیم و بهره گیری از تجربه ها و ظرفیت های آنان برای ارتقای جایگاه دانشگاه اراک برگزار می شود.
هم اکنون هفت هزار و 500 دانشجو در تمامی نقاطع کارشناسی، کازشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.
دانشگاه اراک بعد از دانشگاه بوعلی سینای همدان رتبه هفدهم تولید علم در کشور را به خود اختصاص داده است.
سال 1350 تعدادی از اساتید دانشگاه تهران و دانشسرای عالی سابق، مقدمات تاسیس یک موسسه آموزش عالی خصوصی را در اراک فراهم کردند و در مهرماه همان سال، فعالیت این واحد آموزشی در چهار رشته فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زبان و ادبیات فارسی با پذیرش 480 دانشجو با نام «مدرسه عالی مرجان» در محلی استیجاری آغاز شد.
این موسسه در اواخر سال 1351 با نام «مدرسه عالی علوم اراک» وابسته به دانشگاه تربیت معلم تهران و با مدیریت دولتی و با افزودن رشته ریاضی به فعالیت خود ادامه داد و در آذرماه سال 1368 این موسسه به طور مستقل و با عنوان «دانشگاه تربیت معلم اراک» فعالیت خود را پی گرفت.
دکتر عبدالکریم قریب تا سال 1354 ریاست این دانشگاه را بر عهده داشت و اقدامات شایانی را در پیشبرد اهداف این دانشگاه انجام داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا