لزوم تلاش برای بقای گونه های جانوری در حال انقراض

دکتر معصومه ابتکار با اشاره به اینکه توجه به گونه های در حال انقراض حیات وحش لازم است و باید روی این موضوع کار شود، افزود: در حال حاضر موضوع مهم برای ما تکثیر دو قلاده یوز 'دلبر' و 'کوشکی' است که در پارک پردیسان نگهداری می شوند.دکتر محمدحسین نصراصفهانی، رییس پژوهشکده زیست فناوری جانوری پژوهشگاه رویان نیز در این دیدار گفت: اولین شبیه سازی در دنیا در سال 1996 در انگلیس انجام شد و ایران نیز با 10 سال تاخیر از این کشور در این زمینه وارد شد.

وی افزود: حیات وحش بسیاری از کشورها به دلیل تولید صنعتی در حال تهدید است، اگر گونه ای به طور کامل از بین برود، دیگر امکان بازگشت آن نیست. در حالی که با نگهداری سلول های آنان می توان تنوع زیستی را در کشور حفظ کرد.
نصر اصفهانی گفت: امروزه درمان ناباروری در کشورها درحال پیشرفت است. در ایران نیز میزان ناباروری بین 10 تا 15 درصد است که دلیل آن را می توان آلودگی محیط زیست دانست و با کمک به محیط زیست می توان از مشکلات ناباروری جلوگیری کرد.
در این دیدار بر تلاش محیط زیست برای حفظ گونه ها در طبیعت تاکید و گفته شد که مطالعات گونه های ژنتیکی برای شناسایی گونه ها بسیار مطرح است و می شود از امکانات جهاد دانشگاهی برای شناسایی گونه های جدید کشور به ویژه جوندگان و خفاش استفاده کرد.
گروه حاضر در این نشست بر موضوع شبیه سازی گونه های در حال انقراض حیات وحش تاکید و از ایجاد زمینه های مختلف همکاری با جهاد دانشگاهی استقبال کردند.

لزوم رفع معضل پسماند
رییس سازمان محیط زیست در دیدار با دکتر حمیدرضا طیبی رییس جهاد دانشگاهی، با اعلام آمادگی سازمان محیط زیست برای همکاری با جهاد دانشگاهی گفت: موضوع پسماندها از موضوعات مطرح است و در حال حاضر این سازمان، زباله سوزها را زیرنظر دارد و آنها باید از ضوابط روز دنیا تبعیت کنند.
ابتکار با اشاره به بحران پسماندها در گیلان و مازندارن افزود: در رابطه با رفع موضوع پسماندها نیاز است جلسه مشترکی بین جهاد دانشگاهی و مدیریت دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست برگزار شود.
وی ادامه داد: نیاز است تا برای همکاری جهاد دانشگاهی و سازمان محیط زیست و موضوعات مطرح شده در این دیدار چارچوبی به شکل تفاهم نامه یا اقدام مشترک تعریف شود که جنبه عملی پیدا کند. در حال حاضر نیز در سازمان تجهیزات خوبی برای همکاری وجود دارد.

لزوم همکاری با جهاد دانشگاهی در زمینه ایمنی زیستی
رییس سازمان محیط زیست گفت: در بحث ایمنی زیستی نیز همکاری با جهاد دانشگاهی می تواند برای ما بسیار مفید باشد.
ابتکار با بیان اینکه پروتکل های ایمنی زیستی در کشور تاکنون به اجرا گذاشته نشده است، افزود: بحث فناوری زیستی نیازمند اقدامات بیشتری است و لازم است ایمنی زیستی و محیطی برای حفاظت از ذخایر ژنتیکی کشور فراهم شود.
ابتکار با اشاره به برگزاری نمایشگاه محیط زیست در اسفندماه سال جاری، پیشنهاد حضور رییس جهاد دانشگاهی در این نمایشگاه را ارایه کرد.

آمادگی جهاد دانشگاهی برای رفع آلودگی ها در حوزه های صنعتی و نفتی
رییس جهاد دانشگاهی نیز در این دیدار بر توانایی این نهاد به عنوان بازوی فکری و عملی سازمان محیط زیست تاکید کرد و گفت: این مجموعه آمادگی برای رفع آلودگی ها در حوزه های صنعتی و نفتی را دارد.
حمیدرضا طیبی بیان کرد: جهاد دانشگاهی آمادگی لازم برای رفع آلودگی های ایجاد شده در حوزه نفت در خشکی و آب و همچنین همکاری در مورد زباله سوزها، پسماندها و اقدامات مطالعاتی و اجرایی این موضوعات را دارد.
وی افزود: پیرو مباحث مطرح شده در جلسات قبلی سازمان محیط زیست و جهاد دانشگاهی، کارگروهی تشکیل و مباحثی مانند تهیه اطلس آلودگی های نفتی، پسماند، زباله سوزها، ذخایر ژنتیکی و حفظ گونه های در حال انقراض حیات وحش در جلسات این کارگروه مطرح شد.
رییس جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه نگاه ما به پژوهش، کاربردی است، افزود: در حال حاضر جهاد دانشگاهی فناوری ساخت و طراحی سیستم غبارگیر صنعتی به شکل متفاوت را دارد و آمادگی خود را برای کار حرفه ای در زمینه کنترل آلودگی اعلام می کند.
طیبی بیان کرد: در بحث آموزش نیز با توجه به گستره فعالیت جهاد دانشگاهی در تمام کشور، این نهاد می تواند خدمات آموزشی کشوری را در این زمینه ارایه کند.
دکتر حمید گورابی، رییس پژوهشگاه رویان نیز به ارایه گزارشی از فعالیت این پژوهشگاه پرداخت و گفت: پژوهشگاه کار خود را با درمان ناباروری و تولیدمثل آغاز کرد. تجربه ای که در حوزه تولیدمثل در بخش ناباروری زنان و ژنتیک در این پژوهشگاه کسب کردیم سبب شد تا در علوم دیگر مانند زیست فناوری نیز وارد شویم.
وی افزود: در برنامه های بلندمدت و کوتاه مدت، به موضوعات زیست محیطی توجه خاص داشتیم مانند مواد زائدی که در آزمایشگاه ها تولید و وارد منابع زیرزمینی می شود.