سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام: ایران سیر فناوری را در دنیا رصد می کند

محمد جواد دهقانی عصر سه شنبه در چهارمین سمینار دانشگاه فنی و حرفه ای کشور با موضوع 'ارتباط صنعت و دانشگاه در کارآفرینی و توسعه' در شیراز افزود: مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری که پیش از این در زمینه پایش روند تولید علم و مقاله های علمی فعال بود، در پی ورود به عرصه رصد آخرین فناوری ها در کشور و جهان است. 
وی با اعلام آمادگی برای بهره مندی بخش صنعت از ظرفیت های مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، اظهارکرد: فعالیت این بخش، زمینه را برای رصد جایگاه واقعی ایران در تولید فناوری فراهم می کند. 
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: این مرکز برای راه اندازی گروه پژوهشی قوی در این زمینه، مذاکراتی با وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، نفت و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام داده است. 
دهقانی، با انتقاد از این که دیپلماسی علمی در دولت های قبل سیر نزولی داشت، گفت: این وضعیت سبب شد که 81 درصد فعالیت های تحقیقاتی امروز در هم افزایی با داخل کشور صورت گیرد و تنها 14درصد پژوهش ها در همکاری میان ایران و یک یا چند کشور دیگر انجام شود. 
سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام با اشاره به پایش تولید مقاله های علمی در این پایگاه، افزود: برخلاف رشته های ریاضی، فنی و پزشکی که بیشتر مقاله ها در پایگاه استنادی موسسه اطلاعات علمی موسوم به ISI نمایه می شوند، 96 درصد مقاله های علمی کشورمان در حوزه علوم انسانی در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می شوند. 
دهقانی، در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در سال های 2010 تا 2014 میلادی، 30 درصد تولید مقاله ها در جهان به صورت مشترک بین دانشگاه و صنعت صورت گرفته است و این در حالی است که تنها 10 درصد تولید علمی در ایران نتیجه مشارکت دانشگاه ها با سایر بخش های غیر دانشگاهی است. 
وی ادامه داد: در چین و ترکیه به ترتیب 20 و 16 درصد تحقیقات دانشگاهی در مشارکت با صنعت صورت می گیرد و این رقم در استان فارس تنها پنج درصد است. 
رییس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری که به مرکزیت شیراز فعالیت دارد، روند رشد علمی در استان فارس را رضایت بخش توصیف کرد. 
وی ادامه داد: هم اینک 256 هزار و 888 دانشجو در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی دولتی و غیردولتی استان فارس در حال تحصیل هستند که این امر می تواند بسته به برنامه ریزی ها یک تهدید یا یک فرصت باشد. 
دهقانی با بیان این که باید فکری برای پذیرش دانشجو در دانشگاه ها کرد، گفت: اگر پذیرش دانشجو بر اساس نیاز نباشد به تهدید تبدیل می شود و حال آن که دانشگاه های نوبنیاد همه می خواهند در حوزه های مختلف ورود کنند و باید برای این مساله چاره اندیشی کرد. 
به گزارش ایرنا , همایش یک روزه ارتباط صنعت و دانشگاه در کارآفرینی و توسعه استان فارس که به همت دانشکده فنی و حرفه ای شهید باهنر شیراز و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی این استان برپا شد، عصر امروز(سه شنبه) با برپایی نشست های تخصصی به کار خود پایان داد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا