ناهنجاری و تراکم دندان‌ها در انسان از چه زمانی شروع شد؟

به گزارش ایسنا، ناهنجاری و تراکم دندان در انسان از 12 هزار سال پیش با شروع نخستین فعالیت‌های کشاورزی آغاز شد و تا به امروز ادامه داشته است.

 

محققان دریافته‌اند که هیچکدام از شکارچیان این تراکم و ناهنجاری دندانی را نداشته‌اند و این مورد در میان اولین کشاورزان جهان در جنوب غربی آسیا دیده شده است.

 

یک تیم بین‌المللی از محققان به سرپرستی دانشگاه دوبلین، با تجزیه و تحلیل فک و دندان‌های 292 اسکلت باستانی در شرق مدیترانه، آناتولی و اروپا که به 6 تا 28 هزار سال پیش مربوط هستند، دریافتند که شکل و نوع فک و دندان‌های انسان‌ در این دوران به علت مصرف غذاهای متفاوت، با شکل دندان‌های انسان‌های امروزی کاملا متفاوت است.

 

استخوان فک بشر همزمان با شروع عصر کشاورزی به دلیل نرم‌تر شدن مواد غذایی و تغییر الگوی رژیم غذایی، کوچکتر و این موضوع سبب ایجاد تراکم دندان در فک انسان شده است.

 

به گفته پروفسور «ران پین هاسی» از دانشگاه دوبلین، بررسی‌ها نشان می‌دهد که فک تحتانی انسان‌های دوره قبل از کشاورزی در شرق مدیترانه، مشابه با انسان‌های امروزی نبوده و این موضوع نشان می‌دهد که تغییر در الگوی مواد غذایی در دوره کشاورزی منجر به تغییر در شکل فک و اندازه آن شده است.

 

رژیم غذایی شکارچیان شامل غذاهای نپخته و استفاده از گوشت خام بود؛ این در حالی است که رژیم غذایی اصلی کشاورزان، مواد غذایی نرم شامل غلات و حبوبات پخته شده است که این غذاها کمتر نیاز به جویدن داشته و این مسأله منجر به کوچک شدن فک، بدون کاهش تعداد دندان‌ها شده است.

 

ارتباط بین جویدن، رژیم غذایی و الگوهای مربوط به ساییدگی دندان به خوبی شناخته شده است؛ تراکم دندان در جوامع امروزی از هر پنج نفر، یک نفر را درگیر کرده است.

 

نتایج این تحقیق در مجله PLOS ONE منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا