هشدار محققان: تماس های تلفنی را جایگزین دید و بازدید نکنید

این تحقیق روی 11 هزار فرد بالغ انجام شد و براساس یافته های آن، افرادی که دستکم سه بار در هفته با دوستان و خانواده شان دیدار می کنند، با احتمال بسیار کمتری در زمینه ابتلا به افسردگی روبرو هستند. 
در این تحقیق دو ساله، در ارتباط با افرادی که صرفا چند ماه یکبار ارتباط چهره به چهره با دوستان و بستگان خود داشتند، مشخص شد که 11 و نیم درصد احتمال بروز نشانه های افسردگی را داشتند. به عکس، افرادی که دستکم سه بار در هفته با خانواده و دوستان خود ملاقات می کردند، با نرخ شش و نیم درصد، کمترین سطح نشانه های افسردگی را داشتند. 
محققان می گویند: خانواده ها برای کمک به پیشگیری از ابتلای بستگان سالمند خود به افسردگی، دست کم سه بار در هفته به ملاقات آنها بروند.
این مطالعه نشان می دهد احتمال ابتلا به افسردگی در افراد مسنی که دوستان و خانواده های خود را اغلب اوقات ملاقات می کنند، نصف سالمندانی است که کسی به دیدار آنها نمی آید. 
این تحقیق که توسط دانشگاه میشیگان صورت گرفت و در نشریهJournal of the American Geriatrics Society منتشر شد، نخستین تلاش برای بررسی ارتباط انواع مختلف تماس های اجتماعی با افسردگی است. 
مجریان این تحقیق وضعیت افراد بالای 50 سال را به مدت دو سال مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند برخلاف تاثیر قوی تماس های چهره به چهره بر افسرده نشدن، برقراری تماس های تلفنی و ایمیلی و یا ارتباط گیری از طریق رسانه های اجتماعی با عزیزان، هر چند این قبیل تماس ها مکرر و منظم باشند، هیچ تاثیر مثبتی در این زمینه ندارد. 
دکتر 'الن تئو' از مجریان این مطالعه گفت: ما دریافتیم که تماس های تلفنی و ارتباطات دیجیتالی با دوستان و یا اعضای خانواده به لحاظ اثرگذاری در زمینه جلوگیری از افسردگی، همسان تعاملات اجتماعی چهره به چهره نیستند. 
به گزارش ایرنا از روزنامه تلگراف، براساس نتایج این تحقیق، تاثیر روش های مختلف ارتباط گیری افراد در سنین مختلف متفاوت است اما به طور خاص، تماس مکرر چهره به چهره با دوستان در سنین 50 تا 69 سال تاثیر زیادی در جلوگیری از افسردگی دارد و اوج اثرگذاری دیدن فرزندان و اعضای خانواده، در افراد بالای 70 سال است. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا