بررسی شهرهای هوشمند مقاوم در برابر زلزله

سینا پرس : کشور ژاپن از نظر شرایط اقلیمی و جغرافیائی در بخشی از کره زمین قرار گرفته است که همواره شاهد وقوع سوانح و بلایای طبیعی مختلفی از قبیل زلزله ، سیل ، طوفان و آتش فشان است . در حقیقت می توان این کشور را یکی از زلزله خیز ترین کشورهای دنیا دانست .  در طول سده های اخیر این کشور بارها با زلزله های شدید ، فوران های آتش فشانی و …. رو به رو شده است که در بسیاری از موارد سبب نابودی تعداد زیادی از مردم و تخریب گسترده برخی شهر ها شده است . این موضوع سبب شده است تا مسئولان شهری در این کشور همواره خود را برای مقابله و برخورد با این حوادث آماده نگهدارند . به تازگی مجموع عوامل فوق منجر به ایجاد ایده شهر های هوشمند مقاوم در برابر بلایای طبیعی و به ویژه زلزله شده است . برخی از ویژگی ها و تکنولوژی های به کار رفته در این شهرهای هوشمند عبارتند از : میزهائی که تبدیل به اجاق گاز و ابزار گرمایشی و پخت و پز می شوند ، دستشوئی و توالت های ویژه و دور از دید و پنل های انرژی خورشیدی که توانائی تامین برق شهر را در شرایط اضطراری دارند .

ساکنان شهر فوجی ساوا Fujisawa در پنجاه و یک کیلومتری جنوب توکیو طی ماه های اخیر شاهد ایجاد تغییرات و ارائه تکنولوژی های ارائه شده توسط کمپانی پاناسونیک بودند که یک محله شهر را رفته رفته تبدیل به منطقه هوشمند کرده و خانه های نمونه و پیشنهادی با امکانات ویژه ای مانند استفاده از انرژی خورشید و وسایل نقلیه الکتریکی را به عرضه عمومی گذاشت .

این نمونه های تهیه شده هنوز در مرحله اولیه بوده و به گفته مسئولان ژاپنی ، به زودی تکمیل تر شده و با انجام مطالعات بعدی به گونه ای طراحی خواهند شد که ساکنان این خانه ها در صورت بروز هر گونه حادثه طبیعی ، امکانات پایه و اولیه خود از قبیل برق ، روشنائی ، آب و امکان پخت و پز را در اختیار داشته و همچنین این خانه ها در برابر زلزله هائی با شدت بسیار زیاد نیز مقاوم خواهند بود .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا