گزارش تصویری از شهر صخره ای پترا

سینا پرس : شهر تاریخی پترا  در نزدیکی شهر معان در کشور اردن قرار گرفته است.  البته در زمان کذشته نام این شهر سلع به معنای صخره بوده که  پترا ترجمه یونانی این واژه است . در حقیقت پترا در زبان یونانی به معنی صخره است و به دلیل استفاده گسترده این واژه در دوره های بعدی برای نامیدن شهر ، رفته رفته نام سلع منسوخ شده و از پترا استفاده شد .

شهر پترا در سده ششم پیش از میلاد پایه گذاری شده که پایتخت نبطیان در این منطقه بوده است  . این  شهر تا سال 1812 میلادی برای دنیای غرب ناشناخته بود تا اینکه کاشفی سوئیسی به نام یوهان لودویگ بورکهارت آن را شناسایی و به غربیان معرفی کرد.  این شهر به عنوان سمبل کشور اردن شناخته می شود و در سال  2007  میلادی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان معرفی شد.  

یکی از مهمترین آثار معماری باقی مانده در این شهر معبدی بزرگ که همانند دیگر ساختمان های  شهر در دل کوه ساخته شده است.  این معبد که ارتفاع آن در حدود چهل و دو  متر است دقیقا  در انتهای این شهر باستانی  قرار گرفته وبا عنوام گنج پترا شناخته می شود .

از ویژگی های جالب این منطقه تاریخی که موجب شهرت جهانی این مجموعه شده است ، رنگ طبیعی سرخ و صورتی سنگ های این کوه صخره است که زیبایی بی نظیری به آن بخشیده است . البته در برخی بخش ها سنگ هایی  به رنگ های دیگر نیز دیده می شود که همگی رنگ طبیعی صخره هاست.

پترا  در شیب  و دره کوه حر پنهان شده است و بخشی از دره میان کوه ها را در بر می گیرد به گونه ای که از سمت شرق به وادی عرب می رسد و در بخش وسیعی از دره بزرگ این منطقه از دریای مرده  ( بحر المیت ) تا خلیج عقبه ، قرار گرفته است همانگونه که گفته شد این شهر پایتخت نبطی ها بوده که حکومت نبطی ها در سال 105 میلادی به دست رومیان از بین می رود.  برای چندین سده رومی ها در این منطقه حکمرانی می کردند تا اینکه در سال 636 میلادی این شهر توسط حمله اعراب ، از سلطه رومی ها خارج می شود. اما علت از رونق افتادن و خراب شدن این شهر زلزله ای بوده که سده هشتم میلادی در این منطقه رخ داد  و باعث شد تا ساکنان پترا شهر را  ترک کرده و به مناطق دور و نزدیک کوچ کنند.

یکی دیگر از شگفتی های شهر پترا آمفی تئاتر آن است که در دل کوه کنده شده و می تواند چهار هزار نفر را در خود جای دهد.  شهری که امروزه از این تمدن باشکوه باقی مانده ، نشان از عظمت و بزرگی دوران حکومت نبطی ها دارد.  

گفتنی است جان ویلیام بورگن از شاعران بزرگ سده نوزدهم میلادی در یکی از شعرهایش به نام پترا و در وصف آن ، این مکان  را "  شهر سرخ رنگ مخروبه  "  می خواند . این شعر در سال 1845 میلادی برنده جایزه نیو دیگیت ( جایزه ای ویژه اشعار برتر انگلیسی) شد.  قابل توجه است که شاعر سراینده این قطعه  که این شهر را در شعرش شرح می دهد ، هرگز آن را ندیده بود.

این شهر در سال 1985 میلادی در یونسکو، سازمان میراث جهانی به ثبت رسید و یونسکو آن را به عنوان "  یکی از ویژگی های فرهنگی گرانبهای میراث فرهنگی بشری"  توصیف می کند .

در حال حاضر فرسایش طبیعی کوه ها، فرو ریختن بخش های نیمه مخروبه بناها ، طوفان های شن و نمک ، وزرش بادهای شدید و نیز حضور و تردد پر شمار گردشگران و بازدیدکنندگان به طور جدی این شهر باستانی را تهدید می کند .

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا