مقاومت دولتی ها، مانع تحقق دولت الکترونیک شده است

وهاب پوربابایی در گفت و گو با سیناپرس افزود: هم اکنون فقط بین 20 تا 25 درصد از خدمات دولتی از حالت سنتی خارج شده و به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است، در حالی که با تاسیس این دفاتر در سال 81 قرار بود که همه خدمات دولتی در این دفاتر تجمیع شود تا بتوانیم گام های بلندی به سمت تحقق دولت الکترونیک برداریم.

به گفته پوربابایی، ترس از دست دادن جایگاه شغلی، باعث شده که خیلی از کارکنان و مدیران سازمان های دولتی نسبت به واگذاری خدمات بخش دولتی به بخش خصوصی و تجمیع الکترونیکی خدمات دولتی، مقاومت داشته باشند. به همین دلیل، پس از گذشت 13 سال، هنوز توفیق جدی در تحقق دولت الکترونیک نداشته ایم.

رئیس هیات مدیره هولدینگ دفاتر پیشخوان دولت در سراسر کشور تاکید کرد: با تحقق دولت الکترونیک، فرآیندهای اداری با سرعت بالاتری انجام می شود، ترافیک و رفت و آمدهای غیرضروری کاهش پیدا می کند، هزینه های مردم و دولت کمتر می شود و محیط زیست نیز سالم تر می ماند، اما حرکت لاک پشتی دولت الکترونیک در ایران، سبب شده که حتی کشورهای آسیای میانه هم در این زمینه از ما پیشی بگیرند.

وی با بیان اینکه هم اکنون شش هزار و 800 دفتر پیشخوان دولت در شهرها و 11 هزار دفتر پیشخوان دولت در روستاها فعالیت می کنند، خاطرنشان کرد: به طور میانگین می توان گفت که هم اکنون فقط چهار خدمت دولتی به دفاتر پیشخوان دولت واگذار شده است، در حالی که در راستای نهادینه کردن دولت الکترونیک و بر اساس تکالیف قانونی، باید اجرای همه خدمات اداری و دولتی به این دفاتر واگذار شود.

پوربایایی یادآور شد: قرار بود وقتی فردی برای انجام چند کار اداری از خانه اش بیرون می آید، فقط به یک دفتر پیشخوان دولت مراجعه کند و همان جا کلیه کارهایش را انجام دهد، ولی این برنامه ملی و راهبردی به دلیل همکاری نکردن بسیاری از سازمان های دولتی با کندی در حال اجراست.

وی با تاکید بر اینکه ارائه خدمات در دفاتر پیشخوان دولت با کیفیت بالایی انجام می شود، اظهار داشت: در بین سازمان های دولتی، سازمان ثبت احوال بیشترین همکاری را با بخش خصوصی داشته است و این سازمان را می توان یکی از سازمان های فعال در حوزه دولت الکترونیک به حساب آورد، اما بسیاری از سازمان ها مثل تامین اجتماعی، شهرداری ها، ادارات آب و برق و گاز، همچنان تمایل دارند که با شیوه های سنتی به مردم خدمت کنند.

رئیس هیات مدیره شرکت پیشخوان خدمات ایرانیان معتقد است: بزرگ ترین قربانی محقق نشدن دولت الکترونیک در ایران، مردم هستند که مجبورند برای انجام فرآیندهای ساده اداری، زمان و هزینه زیادی صرف کنند.

به باور وی، در سطحی کلی تر، دولت و جامعه هم از این تاخیر غیرقابل قبول ضرر خواهند کرد، زیرا هم اکنون بخش قابل توجهی از منابع کشور، صرف بوروکراسی های زاید می شود، آن هم در حالی که می توان از تجربه موفق کشورهای توسعه یافته در این زمینه بهره برد و همه فرآیندهای اداری کلافه کننده در ایران را به صورت الکترونیکی، تجمیع کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا