مهار ویروس ایدز با کمک پروتئین نامرئی

پژوهشگران و دانشمندان یک تیم تحقیقاتی در مرکز مطالعات بیولوژی Centre for Integrated Biology (CIBIO) که از زیر مجموعه های دانشگاه ترنتو University of Trento در کشور ایتالیا محسوب می شود ، اعلام کردند که موفق به کشف و شناسائی نوعی پروتئین سلولی جدید شده اند که Serin5 نام داشته و به صورت بسیار موثر و قدرتمندانه ای قار به مهار عملکرد ویروس ایدز و سایر ویروس ها است . لازم به توضیح است که سرپرستی این تیم تحقیقاتی بر عهده دانشمندی به نام ماسیمو پیتزاتو Massimo Pizzato قرار دارد . وی در ارتباط با این پروتئین جدید گفت : " پروتئین Serinc5 نقشی بازدارنده در انتشار بیماری ایدز دارد . مکانیزم عملکرد این پروتئین نیز به این صورت است که بر سطح سلول های ویروس اچ آی وی مستقر شده و به این سلول ها اجازه انتشار و تکثیر شدن نمی دهد . البته در ویروس اچ آی وی نیز نوعی پروتئین وجود دارد که به پروتین Nef  شهرت داشته و نقش و وظیفه وی مقابله با فعالیت های پروتئین Serinc5 است . "

در حقیقت ویروس اچ آی وی به طور طبیعی دارای ساختاری دفاعی در برابر این پروتئین کشف شده است که این موضوع ، استفاده از پروتئین Serinc5 را برای درمان ایدز و پیشگیری از انتشار ویروس اچ آی وی دشوار می کند . بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه ، تیم پژوهش فوق الذکر در حال اجرای پروژه ای هستند که هدف اصلی آن نامرئی کردن پروتئین Serinc5 به گونه ای است که این پروتئین توسط ویروس اچ یوی شناسائی نشده و بتواند به راحتی با استقرار روی بدنه ویروس ها ، از تکثیر آن ها جلو گیری کرده و از سوی ویروس نیز اقدامی دفاعی انجام نشود .

ماسیمو پیتزاتو در این رابطه اعلام کرد : " با انجام این عمل و در این مرحله ، ما یک گام بزرگ و اساسی از ویروس اچ آی وی جلوتر خواهیم بود . "

در خاتمه لازم به توضیح است که همزمان با این پژوهش در ایتالیا ، تیمی از پژوهشگران در آزمایشگاه هنریش گوتنبرگ Heinrich Gottlinger's lab واقع در دانشگاه ماساچوست University of Massachusetts ایالات متحده آمریکا به طور همزمان و موازی به مطالعه این موضوع پرداخته و با استفاده از روش هائی متفاوت ، به نتیجه یکسان دست پیدا کرده اند . شرح کامل این پژوهش ها و نتایج به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله علمی طبیعت journal Nature منتشر شده و در دسترش پژوهشگران قرار دارد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا