واردات سالانه هشت میلیون نمونه آزمایشگاهی به سازمان انتقال خون

دکتر علی اکبر پورفتح الله در سومین همایش فناوری های نوین آزمایشگاهی اظهار کرد: به رغم پیشرفت های خوبی که در زمینه علوم آزمایشگاهی داشته ایم، در زمینه تولید مواد و تجهیزات آزمایشگاهی به خوبی عمل نشده است به گونه ای که درحال حاضر بسیاری از این محصولات از سایر کشورها وارد ایران می شود. 

پورفتح الله با بیان اینکه در مورد تولید تجهیزات آزمایشگاهی کوتاهی شده است، گفت: جامعه آزمایشگاهی در زمینه ارایه خدمات آزمایشگاهی به مردم عملکرد خوبی داشته، همگام با سایر کشورهای دنیا در این زمینه فعال بوده، ارتقای کیفیت را مدنظر قرار داده و در عرصه آزمایشگاه به تنوع دیدگاه ها توجه ویژه ای داشته است اما در زمینه چرخه تولید و اقتصاد تجهیزات آزمایشگاهی ضعیف عمل شده است. 
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه در جامعه داروسازی به زنجیره تولید و برنامه ریزی توجه شده و فعالیت های بسیاری برای پیشرفت در این زمینه صورت گرفته است اما در حوزه آزمایشگاه تنها به ارایه خدمات توجه شده و به تولید مواد و تجهیزات آزمایشگاهی به خوبی توجه نشده است.
رییس سازمان انتقال خون ادامه داد: در تولید کیت های آزمایشگاهی که فناوری پیچیده ای ندارند نیز دچار مشکل هستیم؛ بنابراین باید در واردات تکنولوژی به کشور تلاش کنیم و تولید محصولات و تجهیزات آزمایشگاهی با برندهای ایرانی را به مرحله اجرا برسانیم. 
فتح الله پور با بیان اینکه لازم است ایران بستر فعالیت های آزمایشگاهی خود را به کشورهای منطقه و ارتباط با آنان سوق دهد، اضافه کرد: باید تلاش کرد نمونه های آزمایشگاهی از سایر کشورها وارد ایران شود همانطور که هند نمونه های آزمایشگاهی را از کشور انگلیس جمع آوری کرده و خدمات به آنها ارایه می کند.
رییس سازمان انتقال خون ایران گفت: اخیرا ایران نیز با کره جنوبی در این زمینه وارد مذاکره شده است که یک ماه آینده پروپوزال آن ارایه می شود. 
پورفتح الله تاکید کرد: باید برنامه های راهبردی برای آزمایشگاه ها و نقشه عمل آن را ایجاد، این نقشه را تدوین و آن را برای اجرایی شدن به دست اندرکاران ارایه کرد. 
دکتر سیامک سمیعی مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: پیشگیری و تشخیص بیماری ها و غربالگری و پایش بیماران برعهده آزمایشگاه ها است و باید به این حوزه توجه ویژه کرد. 
وی اضافه کرد: در حوزه آزمایشگاه تعادل در پوشش بیمه ای خدمات آزمایشگاهی بالینی و بهداشتی باید در اولویت قرار گیرد.
سمیعی اظهار کرد: تعرفه خدمات آزمایشگاهی نیازمند مدیریت است و باید در زمینه مدیریت حوزه آزمایشگاهی اقدامات اساسی صورت گیرد.
وی یادآور شد: آزمایشگاه ها برای مدیریت هوشمندانه باید هزینه کنند و آن را برای پیشبرد فناوری های نوین آزمایشگاهی به کار گیرند.
مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت ادامه داد: در حوزه فناوری های آزمایشگاهی در سال گذشته تلاش شد قیمت تمام شده خدمات مشخص شود اما مدتی است با مشکلاتی در حوزه اقتصاد آزمایشگاهی مواجه شده ایم که امیدواریم تا چند ماه آینده این مساله حل شود. 
وی گفت: مساله مهم دیگر کیت ها و تجهیزات نامرغوب و تقلبی است که باید در این زمینه دقت و توجه بیشتری شود.
سمیعی با بیان اینکه چیدمان آزمایشگاه های یک کشور باید به گونه ای باشد که هزینه ها را کاهش دهد، افزود: مدیریت بهره برداری از آزمایشگا ه های پزشکی و خدمات آنها اخیرا مورد توجه قرار گرفته است. 
مدیرکل آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت، با اشاره به اینکه برنامه مراقبت از بیماری های غیرواگیر باید به طور جدی شکل گیرد، گفت: با پیشگیری از بیماری های غیرواگیردار می توان از صرف هزینه های اضافی در حوزه سلامت جلوگیری کرد.
به گزارش ایرنا، سومین کنگره فناوری های نوین آزمایشگاهی از 12 تا 14 مهرماه در سالن همایش های رازی در حال برگزاری است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا