تغییر ژن تلخی در مسیر تکامل انسان

سینا پرس : پژوهش های جدید نشان می دهند که انسان های مدرن ، نئاندرتال ها و دنیسووایی ها (Denisovans) همگی دو ژن طعم تلخ که هنوز در شامپانزه ها وجود دارند ، را از دست داده اند .

انسان دنیسووایی گروهی انسان‌ تباران هستند که باقی ‌مانده دو نمونه  از آن ها  در غار دنیسووا در رشته‌ کوه  های آلتایی سیبری جنوبی کشف شده است . پژوهشگران معتقدند این نوع از انسان ها در حدود سی هزار تا پنجاه هزار سال پیش زندگی می‌ کرده و با انسان هوشمند هم‌ زیستی داشته اند . شواهد به‌ دست‌آمده تنها بخشی از انگشت دست یکی از زنان جوان این گونه منقرض شده بشری است .

در همین راستا جورج پری (George Perry) که یک انسان شناس ژنتیک از دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا است با همکارانش به بررسی و تحقیق در این زمینه دست زدند . آنها در مطالعات خود دریافتند که انسان های مدرن ، نئاندرتال ها و دنیسووایی ها ، دو ژن طعم تلخ را که در ابتدا در وجودشان داشته اند ، به مرور زمان از دست داده اند .

انسان های اولیه احتمالا نوع وحشی سیب زمینی هندی (yam) و دیگر گیاهان ریشه غده ای که برای خوردن بیش از حد تلخ بوده اند را پیدا کرده بودند . به نظر می رسد از زمانی که اجداد انسان طبخ غذا را آغاز کرد ، توانست طعم و مزه طیف وسیعی از گیاهان ریشه غده ای را تحمل کرده و از کالری آنها بهره برداری کند .

به گفته انسان شناسان ، احتمالا هم زمان با طبخ غذا ، از دست دادن ژن طعم تلخ نیز رخ داد و در نهایت گیاهانی چون کدو تنبل تلخ ، کدو  و سیب زمینی هندی توسط انسان های اولیه اهلی شده و فرآیند پیشرفت در این زمینه آغاز شد .

علاوه بر آن ، این پژوهش ها نشان می دهند که انسان مدرن به طور متوسط 6 نسخه و در بیشترین میزان 20 نسخه از ژن آمیلاز بزاقی (salivary amylase) را در خود دارد که به نظر می رسد به هضم قند موجود در غذاهای نشاسته ای کمک می کنند . قابل ذکر است که شامپانزه ها ، نئاندرتال ها و دنیسووایی ها تنها یک یا دو نسخه از این ژن را همراه دارند .

جورج پری در این رابطه توضیح می دهد : اینگونه نیست که انسان های اولیه غذاهایی با نشاسته بالا استفاده نکرده باشند ، ممکن است که آنها همه مواد مفید نشاسته را همانند انسان امروز دریافت نمی کردند .

در پایان می توان اظهار داشت که انسان های مدرن ، نئاندرتال ها و دنیسووایی ها همگی این ژن را از دست دادند که این مساله به ساخت عضلاتی با قدرت جویدن بالا در انسان کمک کرد . قابل ذکر است که این نظریه ، فرضیه اینکه انسان های راست قامت (Homo erectus) اجداد انسان های امروز قادر به پخت غذا بودند را تقویت می کند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا