افزایش مقاومت گیاهان در برابر خشکسالی با ابداع یک روش جدید

به گزارش ایسنا، تغییرات مداوم شرایط آب و هوایی مانند افزایش دما و کاهش منابع آبی، منجر به کم شدن محصولات زراعی و خسارت‌های مالی شدید می‌شود؛ خشکسالی یکی از عوامل محیطی موثر بر رشد و نمو گیاهان است.

وقتی گیاهان در معرض خشکسالی قرار می‌گیرند، به طور طبیعی اسید آبسیزیک (ABA) تولید می‌کنند که یک هورمون استرس‌زا محسوب شده و رشد گیاه را متوقف می‌کند.

این هورمون منجر به یکسری اقدامات حفاظتی همچون بسته شدن روزنه‌های برگ موسوم به استوماتا شده و از دست رفتن آب را به حداقل می‌رساند تا گیاه بتواند در شرایط سخت زنده بماند.

هرچند اسپری کردن محصولات با هورمون اسید آبسیزیک می‌تواند به زنده ماندن آنها در طول دوران خشکسالی کمک کند، اما تولید این ماده بسیار هزینه‌بر است؛ به علاوه این ماده به سرعت در داخل سلول‌های گیاهی غیرفعال می‌شود و نسبت به نور نیز حساس است، بنابراین امکان استفاده از آن به طور مستقیم بر روی محصولات زراعی وجود ندارد.

ماده شیمیایی Mandipropamid یکی از مواد شیمیایی پرمصرف در کشاورزی است که برای به تاخیر رساندن پژمردگی میوه‌ها و سبزیجات به کار می‌رود.

محققان دانشگاه کالیفرنیا با بررسی گیاه آرابیدوپسیس و گوجه فرنگی موفق شدند نوع جدیدی از گیرنده‌های اسید آبسیزیک تولید کنند که به جای این اسید با ماده Mandipropamid فعال می‌شود؛ مقاومت گیاهانی که با این ماده اسپری می‌شوند، به طور موثری در شرایط خشکسالی افزایش پیدا می‌کند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا