آزمایش سوخت جدید فضائی توسط چین

سینا پرس : دانشمندان و پژوهشگران سازمان فضائی چین در حال مطالعه و بررسی چگونگی ساخت و ارائه نسل جدیدی از سوخت های مورد استفاده در راکت های ماهواره بر و فضاپیما هستند . به تازگی این پژوهشگران موفق شدند نوع جدیدی از سوخت قابل استفاده در موتور های  محرکه فضاپیماها  را تولید کنند که قرار است در نسل جدید راکت های ماهواره بر چینی مورد استفاده قرار گیرد .  گفتنی است این سوخت جدید آزمایش های لازم را در سطح زمین با موفقیت پشت سر گذاشته است و پیش بینی می شود در ماموریت های فضائی چین برای سال آینده به طور رسمی مورد استفاده قرار گیرد .

در این آزمایش ها ، سوخت جدید در موتور محرکه یک راکت Long March-5  کورد استفاده قرار گرفت و بر اساس ادعای پژوهشگران و سازندگان این نوع جدید سوخت ، استفاده از آن ها هیچ ضرری برای طبیعت نداشته و سوخت مورد نظر فاقد مواد سمی بوده و میزان تولید آلاینده های جوی آن نزدیک به صفر است . گفتنی است در آزمایش های انجام شده ، این سوخت با عنوان یک سوخت هماهنگ و قابل اعتماد معرفی شده است . در همین راستا سخنگوی اداره علوم ، تکنو لوژی و صنعت چین (SASTIND)  که از زیر مجموعه های وزارت دفاع این کشور به شمار می رود ضمن تائید خبر فوق اظهار امیدواری کرد که این سوخت به صورت گسترده در آینده ای نزدیک مورد استفاده قرار گیرد .

شایان ذکر است که راکت فضاپیمای Long March-5 به منظور بهره برداری در آخرین بخش پروژه سه مرحله ای چین برای اکتشاف ماه طراحی شده است که قرار است پس از پرتاب از زمین به مدار ماه رفته و بر روی آن فرود آید و سپس به زمین باز گردد . مقامات سازمان فضائی چین در رابطه با کاربرد های این راکت جدید همچنین اعلام کرده اند که این راکت می تواند برای استفاده در ایستگاه فضائی جدید که قرار است با همکاری چین ، روسیه و هندوستان ساخته شود نیز مورد استفاده قرار گیرد . این راکت از نظر فنی ، توانائی انتقال محموله هایی سنگین وزن با وزن تقریبی 25 تن را به لایه های تحتانی مدار زمین داشته و قادر به انتقال محموله هایی با وزن 14 تن به لایه های فوقانی مدار زمین و ماموریت های دور تر است .

به گفته مقامات سازمان فضائی چین ، یک برنامه پرتاب آزمایشی این راکت فضاپیما برای سال آینده میلادی در نظر گرفته شده است که از مرکز مطالعات فضائی چین در ایالت Hainan انجام خواهد شد .

 منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا