ناسا در مورد آتش سوزی های اندونزی هشدارداد

 شهر کوالالامپور پایتخت مالزی روز شنبه غوطه ور در دود و آلودگی ناشی از آتش سوزی عمدی جنگل های اندونزی به وسیله شرکت ها بهره بردار از پالم و افرادی است که در این صنعت کشاورزی فعالیت می کنند.اداره هواشناسی مالزی امروز هشدار داد دود و مه ناشی از این آلودگی دید را به کمتر از پنج کیلومتر در آب های خارج از 9 ایالت این کشور رسانده است، هر چند افق دید در شهر کوالالامپور بسیار پایین است و امکان لغو پروازها وجود دارد.

ایالت های کداح، پنانگ، پراک، سلانگور، نگری سمبیلان، ملاکا، جوهور، پاهانگ و ساراواک مالزی اکنون درگیری آلودگی هوا است.
البته پیش بینی شده با تغییر هوا و احتمال باد و بارندگی از روز سه شنبه از میزان آلودگی هوا ناشی از 269 منطقه آتش سوزی در کالیمانتان اندونزی کاسته شود.
دولت اندونزی طی چند هفته گذشته ده ها نفر را به اتهام آتش زدن مزارع پالم و یا چنگل ها بازداشت و شرکت هایی را متهم به این کار کرده است.
منطقه جنوب شرق آسیا هر سال شاهد گسترش دود ناشی از آتش سوزی زمین های کشاورزی و جنگل های سوماترا و کالیمانتان است و مردم کشورهای همسایه از این بحران رنج می برند.
سیستم آب و هوا آل نینو و خشکی بیش از حد در اندونزی شرایط را برای گسترش این آتش سوزی ها فراهم کرده، اما مقامات اندونزی امیدوارند باران بسیار زیاد طی یک ماه آینده به فریاد آن ها برسد.
سنگاپور و مالزی طی روزهای گذشته شاهد آلوده ترین هوا طی سال های اخیر بوده و این دو کشور مجبور به تعطیلی مدارس و دانشگاه ها برای کاهش مشکلات تنفسی شهروندان در فضای باز شدند.
اندونزی در این مدت با انتقاد زیاد همسایگان به دلیل کم توجهی به بحران آلودگی ناشی از آتش سوزی در این کشور مواجه شده است، هر چند وزیر محیط زیست اندونزی گفته است که اقدام قانونی علیه چهار شرکت و حدود 200 نفر در حال بررسی است.
به گزارش ایرنا، 'ناسا' نیز اعلام کرد این آتش سوزی ها منجر به تولید گازهای گلخانه ای شده و حدود 600 میلیون تن گازهای گلخانه ای در نتیجه آتش سوزی در این منطقه در سال جاری تولید می شود که معادل کل گازهای گلخانه ای تولید شده آلمان در یک سال است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا