شناسائی روند تکامل سیستم شنوائی انسان

تیمی بین المللی از دانشمندان به سرپرستی رولف کوام Rolf Quam از دانشگاه بینگهامتون Binghamton University در نیویورک ایالات متحده آمریکا ، اقدام به مطالعه و برداشت تصاویر سی تی اسکن از بقایای فسیل جمجمه و سیستم شنوائی انسان های نخستین از گروه آسترالوپیتیکوس آفریکانوس Australopithecus africanus و  پارانتروپوس روبوستوس Paranthropus robustus  کرده سیستم شنوائی و بخش های داخلی جمجمه این نژاد های انسانی را با کمک نرم افزارهای کامپیوتری به صورت مجازی بازسازی کردند .

در همین زمینه رولف کوام در یک نشست خبری اعلام کرد : " ما با توجه به بررسی های آزمایشگاهی و نمونه های مورد مطالعه قرار گرفته از انسان های امروزی و شامپانزه ها دریافتیم که سیستم شنوائی انسان و شامپانزه ها با یکدیگر متفاوت هستند . به همین دلیل تیم تحیقیاتی ما در تلاش است تا به طور دقیق دریابد که این تفاوت ساختار شنوائی در انسان و شامپانزه ، دقیقا در کدام بخش از تاریخ تکامل اجداد انسان ها رخ داده است . "

لازم به توضیح است که انسان مدرن توانائی شنیداری بسیار بهتری نسبت به انواع نخستین ها داشته و می تواند طیف وسیعی از فرکانس های صوتی که به طور عمده بین 1 تا 6 کیلو هرتز هستند را دریافت کند .

پژوهش های انجام شده نشان می دهد که سیستم شنوائی انسان های اولیه و اجداد نژاد امروزی انسان ، دارای حساسیت شنوائی بالائی بوده می توانستند اصوات موجود در طیف 1 تا 3 کیلو هرتز را دریافت کنند که این موضوع به آن ها امکان برقراری ارتباط صوتی در فواصل نزدیک در محیط زیست طبیعی را می دهد . البته این موضوع به منزله تائید حتمی قدرت سخن گفتن آن ها محسوب نمی شود .

سرپرست این تیم تحقیقاتی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد : " خط مطالعاتی مورد نظر ما در این پژوهش ، مشاهده و کشف این موضوع است که سیستم شنوائی  انسان های اولیه در چه زمانی و چگون شکل گرفته و نحوه تکامل و توسعه این سیستم چگونه بود . ما قصد داریم تا به طور دقیق دریابیم که انسان از چه زمانی زبان گفتاری خود را شروع کرده و آن را توسعه داده است ؟  "