پنج طرح مفهومی برای سفر کم هزینه به فضا

ناسا به تازگی در راستای برنامه های اکتشافی خود، به ارائه طرح های مفهومی در زمینه ساخت پنج پروژه جدید پرداخته است. تمامی پروژه های موجود در این برنامه، تمرکز خود را بر روی ماموریت های فضایی کم هزینه قرار داده اند.

دو پروژه از این پنج پروژه بر مبنای اکتشاف دومین سیاره که حول محور خورشید می گردد (زهره) پایه گذاری شده است. اولین پروژه به بررسی گاز های سیاره زهره، ترکیبات شیمیایی و تصویر برداری از این سیاره اختصاص داده شده است. فضاپیمایی که برای این منظور طراحی شده پس از فرود به سیاره زهره به بررسی جو این سیاره خواهد پرداخت و همچنین وجود آتش فشان های فعال در آن را بررسی خواهد کرد.

از طرف دیگر، ماموریت دوم که به نام اختصاری وریتاس (VERITAS) نامیده می شود، قصد دارد با تهیه عکس های با کیفیت بالا از سطح سیاره زهره، نقشه دقیقی از این سیاره را تهیه کند.

ماموریت بعدی سایکی (Psyche) نام دارد و هدف اصلی آن مطالعه سیارک فلزی ای به همین نام (سایکی) است. دانشمندان معتقدند که این سیارک در گذشته در واقع سیاره ای بوده است که لایه های سنگی آن پس از برخورد با یک جسم دیگر در هم شکسته است و اکنون به سیارک تبدیل شده است.

پروژه دیگر نئو کم (NEOCam) نام دارد که به استفاده از دوربینی معطوف است که هدف آن افزایش ضریب پیدا کردن اشیاء نزدیک به زمین است که تا کنون توسط دانشمندان کشف شده اند. شایان ذکر است که این پروژه می تواند این مقدار را به میزان 10 برابر افزایش بدهد.

سرانجام در پروژه پایانی که لوسی (Lucy) نام دارد، توجه دانشمندان معطوف به ارسال فضاپیمایی به خارج از منظومه شمسی است. این فضاپیما به بررسی سیارک تروجان مشتری خواهد پرداخت. دانشمندان بر این باورند که این سیارک تاریخ منظومه شمسی ما را در خود جای داده است و تحقیق درباره آن می تواند اطلاعات بسیار ارزشمندی را به انسان ها ارائه کند.

هر یک از تیم های تحقیقاتی این پروژه ها برای انجام مطالعات و بررسی های لازم و متقاعد کردن ناسا برای پذیرفتن پروژه مورد تحقیق خود مبلغ 3 میلیون دلار دریافت کرده اند. علاوه بر این ناسا به هر ماموریتی که از میان این پنج مورد انتخاب می کند 500 میلیون دلار بودجه عملیاتی اختصاص خواهد داد. نتیجه تصمیمات ناسا در زمینه انتخاب پروژه در دسامبر سال 2016 اعلام خواهد شد.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا