کد خبر : 176 چهارشنبه 01 بهمن 1393 - 13:56:04
گزارش-استخراج-دی-ان-ای-کانگروی-45-هزار-ساله

گزارش استخراج دی ان ای کانگروی 45 هزار ساله

سیناپرس: پژوهشگران دانشگاه ادلاید در کشور استرالیا موفق به ترسیم توالی کد های دی ان ای موجود در دو نمونه از اسکلت های باستانی اجداد کانگروهای امروزی که 45 هزار سال پیش زندگی می کردند شدند که این اطلاعات برای کشف ارتباط ژنتیکی بین موجودات امروزی این سرزمین و حیوانات منقرض شده این منطقه در روزگار باستان ، بسیار مفید است .

سینا پرس : پژوهشگران استرالیائی موفق به استخراج دی ان ای موجود در بقایای یک جفت کانگروی غول پیکر شدند که در حدود 45 هزار سال پیش زندگی می کرده اند . این پژوهش ها می تواند به دانشمندان جهت بررسی روند تکامل و ارتباطات ژنتیکی کانگوروهای امروزی و اجداد دورشان کمک کند .

در این پژوهش ها ، محققانی  از دانشگاه  آدلاید موفق به استخراج و ترسیم توالی کد های دی ان ای دو نمونه از کانگوروهای باستانی شدند که یکی از آن ها کانگروی  غول پیکر  موسوم به صورت کوچک short-faced kangaroo  است که با نام علمی Simosthenurus occidentalis شناخته می شود  و نمونه دیگر  کانگروی giant wallaby با نام علمی Protemnodon anak است . این بقایای باستانی در داخل یک غار در منطقه تاسمانیا کشف شده بودند  که دمای داخل آن بسیار پائین بوده و همچنین هوای بسیار خشکی داشت که این شرایط منجر به حفظ اجساد این کانگروها شده است . بر اساس اظهارات افراد این تیم پژوهشی ، شرایط مناسب داخل غار که باعث سالم باقی ماندن اجساد شده است ، امکان استخراج دی ان ای سالم را برای دانشمندان فراهم کرده است و  دکتر باستین للاماس Bastien Llamas که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده دارد در بیانیه ای رسمی  که دیروز سه شنبه بیستم ژانویه ( برابر با سی ام دی ماه ) منتشر شد اعلام کرد : " دی ان ای های باستانی به دست آمده نشان می دهد که کانگروی giant wallaby که منقرض شده است ، از بستگان بسیار نزدیک کانگروهای امروزی است و شباهت زیادی با کانگروهای قرمز و خاکستری مناطق غربی استرالیا دارد . بقایای اسکلتی به دست آمده نشان می دهد که این کانگروها از نوع macropod های نخستین بودند . این گونه جانوری شامل کانگرو ها ، wallabies ، pademelons و quokkas می شود و با توجه به این اطلاعات ما می توانیم گونه کانگروی giant wallaby را در بخش های بالاتر از درخت تکاملی خانواده کانگرو ها قرار دهیم . "

با توجه به این موضوع که بقایای اندکی از جانوران غول پیکر باستانی استرالیا باقی مانده است ، دانشمندان در تلاش هستند تا با استفاده از بقایای محدود باقی مانده و اطلاعات استخراج شده از  استخوان های این موجودات ، مدارک  لازم را جهت بررسی روند تکاملی موجودات این منطقه ، دریافت کنند .

به دلیل شرایط آب و هوائی خاص استرالیا که باعث شده است تا بقایای باستانی در این منطقه به خوبی حفظ نشده و فقر اطلاعاتی در این زمینه به وجود آید ، هنوز ارتباطات دقیق میان جانوران غول پیکر باستانی موجود در این سرزمین و جانوران فعلی آن یافت نشده است که این موضوع تفسیر اطلاعات ژنتیکی اندک موجود را دشوار تر می کند .

کلید واژه ها: دی ان ای - کانگرو - استرالیا -