گزارش استخراج دی ان ای کانگروی 45 هزار ساله

سینا پرس : پژوهشگران استرالیائی موفق به استخراج دی ان ای موجود در بقایای یک جفت کانگروی غول پیکر شدند که در حدود 45 هزار سال پیش زندگی می کرده اند . این پژوهش ها می تواند به دانشمندان جهت بررسی روند تکامل و ارتباطات ژنتیکی کانگوروهای امروزی و اجداد دورشان کمک کند .

در این پژوهش ها ، محققانی  از دانشگاه  آدلاید موفق به استخراج و ترسیم توالی کد های دی ان ای دو نمونه از کانگوروهای باستانی شدند که یکی از آن ها کانگروی  غول پیکر  موسوم به صورت کوچک short-faced kangaroo  است که با نام علمی Simosthenurus occidentalis شناخته می شود  و نمونه دیگر  کانگروی giant wallaby با نام علمی Protemnodon anak است . این بقایای باستانی در داخل یک غار در منطقه تاسمانیا کشف شده بودند  که دمای داخل آن بسیار پائین بوده و همچنین هوای بسیار خشکی داشت که این شرایط منجر به حفظ اجساد این کانگروها شده است . بر اساس اظهارات افراد این تیم پژوهشی ، شرایط مناسب داخل غار که باعث سالم باقی ماندن اجساد شده است ، امکان استخراج دی ان ای سالم را برای دانشمندان فراهم کرده است و  دکتر باستین للاماس Bastien Llamas که سرپرستی این تحقیقات را بر عهده دارد در بیانیه ای رسمی  که دیروز سه شنبه بیستم ژانویه ( برابر با سی ام دی ماه ) منتشر شد اعلام کرد : " دی ان ای های باستانی به دست آمده نشان می دهد که کانگروی giant wallaby که منقرض شده است ، از بستگان بسیار نزدیک کانگروهای امروزی است و شباهت زیادی با کانگروهای قرمز و خاکستری مناطق غربی استرالیا دارد . بقایای اسکلتی به دست آمده نشان می دهد که این کانگروها از نوع macropod های نخستین بودند . این گونه جانوری شامل کانگرو ها ، wallabies ، pademelons و quokkas می شود و با توجه به این اطلاعات ما می توانیم گونه کانگروی giant wallaby را در بخش های بالاتر از درخت تکاملی خانواده کانگرو ها قرار دهیم . "

با توجه به این موضوع که بقایای اندکی از جانوران غول پیکر باستانی استرالیا باقی مانده است ، دانشمندان در تلاش هستند تا با استفاده از بقایای محدود باقی مانده و اطلاعات استخراج شده از  استخوان های این موجودات ، مدارک  لازم را جهت بررسی روند تکاملی موجودات این منطقه ، دریافت کنند .

به دلیل شرایط آب و هوائی خاص استرالیا که باعث شده است تا بقایای باستانی در این منطقه به خوبی حفظ نشده و فقر اطلاعاتی در این زمینه به وجود آید ، هنوز ارتباطات دقیق میان جانوران غول پیکر باستانی موجود در این سرزمین و جانوران فعلی آن یافت نشده است که این موضوع تفسیر اطلاعات ژنتیکی اندک موجود را دشوار تر می کند .