جزر و مد شدید در پی ماه گرفتگی

بسیاری از مکان هایی که در امتداد بریتانیا، ایالات متحده و سواحل استرالیایی قرار دارند در روزهای 29 تا 30 سپتامبر بالاترین حد جزر مد خود را تجربه کردند. این موضوع در برخی از نقاط به شدت نمود داشت، برای مثال جاده های ساحلی میامی در ایالات متحده به خاطر این جزر و مد ها به صورت موقتی بسته شد.

این دسته از جزر و مد ها سطح آب دریاها را از بندر ها و سیل گیر ها نیز بالا تر می برند. البته این جزر و مد ها به خودی خود خطرساز نیستند اما اگر با طوفان همراه شوند ممکن است دردسر ساز شوند زیرا امواج طوفانی بسیار قوی تر از بلندترین به وجود آمده از جزر و مد است. با این حال در مکان هایی مانند ایالات متحده آمریکا این امواج جزر و مد به تنهایی می توانند منجر به وقوع سیل شوند.

زجر و مد زمانی اتفاق می افتد که موقعیت و تراز ماه و خورشید نسبت به زمین تغییر پیدا می کند. هر دو هفته یک بار، زمانی که ماه نو یا کامل می شود، خورشید، ماه و زمین در یک خط راست قرار می گیرند و نیروی گرانشی اضافی خورشید باعث ایجاد جزر و مد های قوی تری می شود که به نام جزر و مد های بهاری شناخته می شوند.

با این حال در هر ماه برخی از جزر و مد های بهاری بالاتر از بقیه به وقوع می پیوندند. زیرا زمانی که ماه در مدار حضیض قرار می گیرد، مدار بیضوی آن به زمین نزدیک تر است و به این ترتیب نیروهای جزر و مدی تقویت می شوند. همچنین نیروهای تولید کننده جزر و مد زمانی که ماه به طور کامل در بالای خط استوا قرار می گیرد نیز افزایش می یابند.

شایان ذکر است که این جزر و مد شدید ناشی از وقوع ماه گرفتگی مشهور چند روز پیش بوده است و به همین علت نیز برخی از دانشمندان با بهره گیری از نام ماه گرفتگی صورت گرفته، این پدیده را به اسم ابرموج های ساحلی نام گذاری کرده اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا