گزارش تصویری از پرتاب بیستمین ماهواره ارتباطی بایدو

روز چهارشنبه هفته گذشته ، کشور چین اقدام به پرتاب ماهواره جدید و پیشرفته ای کرد که بخشی از سیستم ناوبری و تعیین موقعیت جهانی این کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد . ماهواره فوق الذکر از مرکز فضائی ژی چانگ Xichang Satellite Launch Center  در جنوب غربی ایالت سی چوان Sichuan به ماموریت اعزام شد . ماهواره فوق الذکر با کمک یکی از راکت های ماهواره بر خانواده لانگ مارچ با نام Long March-3B به مدار زمین پرتاب شد .

لازم به توضیح است که کشور چین در حال گسترش شبکه جهانی موقعیت یاب ماهواره ای خود با نام بایدو BeiDou Navigation Satellite System (BDS) است که ماهواره پرتاب شده ، بیستمین ماهواره این مجموعه محسوب می شود . به گفته کارشناسان ، چین با پرتاب این ماهواره جدید ، سیستم موقعیت یاب جهانی خود را تقویت کرده و رفته رفته می توان این سیستم را به عنوان یک سیستم رقیب و جایگزین سیستم موقعیت یاب جهانی آمریکا یعنی جی پی اس به شمار آورد .

گفتنی است در این ماهواره پیشرفته و مدرن ، برای نخستین بار از ترکیب ساعت اتمی هیدروژنی استفاده شده و پیش از اعزام این ماهواره به ماموریت ، آزمایش های متعددی در زمینه نحوه کارکرد این ساعت و سیستم موقعیت یاب جهانی توسط مراکز پژوهشی مرتبط با آژانس فضائی چین ، انجام شده بود .

موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که سیستم موقعیت یاب جهانی بایدو هنوز به نسبت جی پی اس دارای نواقصی بوده و البته باید اذعان داشت که این پروژه در سال 1994 میلادی و بیست سال پس از شروع پروژه جی پی اس ، آغاز شده است .  نخستین ماهواره این سیستم در سال 2000 میلادی به مدار زمین فرستاده شده و رفته رفته تکمیل تر شد .

سازمان فضائی چین در نظر دارد سیستم موقعیت یاب ماهواره ای بایدو را به گونه ای توسعه دهد که امکان استفاده از آن در بیشتر مناطق دنیا وجود داشته و بتوان از آن برای مصارف متعددی از جمله سرویس های پیام کوتاه ، موقعیت یابی  و …. استفاده کرد .

بر اساس اظهارات مقامات چینی ، این کشور در نظر دارد تا سال 2018 امکان استفاده از سیستم موقعیت یاب ماهواره ای بایدو را در بیشتر نقاط جهان امکان پذیر کرده و تا سال 2020  پروژه خود را به پایان رسانده و تمامی نقاط کره زمین را تحت پوشش این سیستم قرار دهد .   

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا