جهش ژنتیکی ، اصلی ترین دلیل بازگشت سرطان پستان

یک تیم تحقیقاتی بریتانیایی در بررسی های خود در رابطه با علت عود کردن سرطان پستان پس از درمان ، دریافتند که جهش های ژنتیکی می تواند سرنخی مهم برای شناسائی دلیل  بازگشت سرطان پستان باشد .

قابل توضیح است که این پژوهش ها در کنگره اروپایی سرطان (European Cancer Congress) که در تاریخ بیست و پنجم تا بیست و نهم سپتامبر (سوم تا هفتم مهر ماه ) سال جاری در وین پایتخت اتریش برگزار شده بود، توسط دکتر لوسی یاتس (Lucy Yates) سرپرست این تیم تحقیقاتی از موسسه سانگر ولکام تراست (Wellcome Trust Sanger Institute) در دانشگاه کمبریج (University of Cambridge) انگلستان ارائه شده است .

با توجه به این که بیشتر بیماران مبتلا به سرطان پستان با موفقیت درمان می شوند اما بر اساس آمارهای جهانی  متاسفانه  بیماری فوق  حدودا در یک پنجم از آن ها پس از درمان باز می گردد .  

تیم پژوهشی مذکور در تحقیقات خود هزار زن مبتلا به سرطان پستان را مورد بررسی قرار دادند که شامل 161 نفر بازگشت مجدد بیماری سرطان پستان است. سرطان اولیه و ثانویه در مقایسه با یکدیگر از تفاوت هایی برخوردار بوده اند که می توان به جهش ژنتیکی در سرطان پستان ثانویه اشاره کرد.

دکتر لوسی یاتس در توضیحات خود در رابطه با این مساله گفت : « الگوهای پیدا شده از این مطالعات نشان می دهد که برخی از سرطان های اولیه برای نشان دادن یک تمایل خاص نسبت به عود کردن و بازگشت بیماری ، ظاهر می شوند و در واقع این الگوها اهداف بالقوه ای برای درمان هایی که نمونه برداری منظم بافت سرطانی شامل آنها می شوند ، دارند تا تغییرات در پیشرفت بیماری و هدف قرار دادن جهش ژنتیکی خاص را نشان دهند. »

او در نهایت اظهار داشت که پیشرفت های جدیدی نسبت به انجام آزمایش های تشخیص سرطان و تغییرات پیشرفت این بیماری ایجاد شده و آن استفاده از نمونه خون فرد بیمار است . این روش بسیار ساده تر از روش نمونه برداری بافت سرطانی است.

این تیم تحقیقاتی امیدوار است که با توجه به امری متحمل ، بتوان عود کردن و بازگشت سرطان پستان را پس از تشخیص یک مورد خاص شناسایی کرد و پس از انجام درمان شخصی برای آن مورد خاص بتوان از این بازگشت مجدد سرطان جلوگیری کرد. جهت مشاهده متن کامل این پژوهش و سایر پژوهش های ارائه شده در این کنگره ، اینجا را کلیک کنید .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا