کامپیوتر کوانتومی جدید برای گوگل و ناسا

شرکت های گوگل و ناسا از نصب جدید ترین کامپیوتر کوانتومی در آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی خود خبر دادند. این کامپیوتر کوانتومی که نقطه اوج این دسته از فناوری ها در زمان حاضر به حساب می آید توانسته برخی از محاسبات غیر ممکن را برای کاربران خود امکان پذیر کند. شایان ذکر است که این پروژه به صورت مشترک با همکاری ناسا، گوگل و تعدادی از دانشگاه های انجمن تحقیقات فضایی انجام گرفته است.

آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی در واقع یک مرکز برای انجام آزمایش هایی است که جهت ارزیابی پتانسیل کامپیوتر های کوانتومی برای انجام محاسبات سخت یا غیر ممکن انجام می شوند. تیم آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی ناسا در حال بررسی روش های مختلف محاسبات کوانتومی است که می تواند به حل چالش هایی بیانجامد که این سازمان فضایی با آن مواجه است.

کار این تیم بر روی تجزیه و تحلیل های نظری و تجربی رویکرد های quantum annealing متمرکز است. Quantum annealing یکی از پارادایم های مکانیک کوانتومی است که از آن برای حل مسائل ترکیبی استفاده می شود.

هارتموت نون به عنوان رئیس آزمایشگاه هوش مصنوعی کوانتومی در این باره بیان کرد: «کار کردن با پردازنده های D-Wave ما را در ایجاد و تنظیم مدل های quantum annealing یاری کرده است. ما مشتاقانه منتظر پیشرفت های ادامه دار سیستم های D-Wave هستیم.»

شایان ذکر است که بر اساس برنامه های اعلام شده، در طی پنج سال آینده این تیم تحقیقاتی الگوریتم های کوانتومی مربوط به هوش مصنوعی را نیز ایجاد خواهد کرد. ناسا در این باره بیان کرد که امیدواریم که محاسبات کوانتومی طیف گسترده ای از وظایفی را که می تواند به اکتشافات، فناوری ها و نوآوری های جدید تر منجر شود، بهبود بخشد و همچنین راه حلی که امروزه ما برای حل کردن مسائل در دنیای واقعی استفاده می کنیم را نیز تغییر دهد.