تدریس جامعه شناسی با منابع دانشگاهی چند دهه قبل

دکتر مازیار طلایی در گفت و گو با سیناپرس افزود: در این بین، برخی اساتید دانشگاه هم ترجیح می دهند که همان منابع قدیمی را تدریس کنند، زیرا هنوز هم خیلی از اساتید رشته جامعه شناسی در کشور ما به زبان انگلیسی مسلط نیستند و نمی توانند از محتوای ژورنال های بین المللی مطرح جهان استفاده کنند. به همین دلیل وقتی استادی خودش نمی تواند به منابع علمی روز دنیا دسترسی داشته باشد و یا اصلا علاقه ای به این کار ندارد، واضح است که دانشجوی استاد محور هم از منابع دست اول جهانی محروم خواهد ماند.

این جامعه شناس با اشاره به مشکلات تدریس رشته جامعه شناسی در مقطع تحصیلات تکمیلی، تاکید کرد: جدای از بروز نبودن منابع درسی در رشته جامعه شناسی، مشکل بعدی اینجاست که منابع دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد، تفاوت چندانی با منابع درسی در مقطع کارشناسی ندارد.

به گفته طلایی، دانشجوی مقطع کارشناسی جامعه شناسی باید با استفاده از منابع دانشگاهی روز دنیا با نظریه های مختلف جامعه شناسی آشنا شود و همین دانشجو باید بتواند در مقطع کارشناسی ارشد، این نظریه ها را نقد کند، اما در سیستم دانشگاهی ما به دلیل ضعف منابع درسی، چنین خروجی مشخصی دیده نمی شود.

این مدرس جامعه شناسی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه هم استاد و هم دانشجو در پدید آمدن این شرایط مقصر هستند، ادامه داد: به دلیل ضعف منابع درسی، بسیاری از اساتید نیز از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، انتظار نقد نظریه های جامعه شناسی را ندارند و خود دانشجو هم به دلیل تمرکز بر نمره گرایی، تلاشی برای آگاهی از منابع روز دنیا و نقد نظریه های شاخص جامعه شناسی ندارد.

طلایی تصریح کرد: سیستم آموزش جامعه شناسی در اغلب دانشگاه های کشور به گونه ای شده است که هم استاد و هم دانشجو، سطح انتظارات و توقعات علمی را پایین آورده اند. در این بین، جزوه نویسی هم سطح علم جامعه شناسی را در ایران تقلیل داده است و معمولا استاد با اتکا به منابع دانشگاهی که چند دهه قبل خوانده است، همان منابع را این بار به صورت جزوه به دانشجو منتقل می کند.

وی خاطرنشان کرد: این ضعف بزرگ در دانشگاه های غیردولتی بسیار پررنگ تر و ملموس تر از دانشگاه های دولتی است.

این جامعه شناس در پایان به مشکلات رایج اشتغال فارغ التحصیلان رشته جامعه شناسی اشاره کرد و اظهار داشت: هنوز در بازار کار ایران، جایگاه مشخصی برای استفاده از توان علمی جامعه شناسان تعریف نشده است و به همین خاطر می بینیم که بسیاری از دانشجویان جامعه شناسی، پس از فارغ التحصیلی در رشته های غیرمرتبط با رشته تحصیلی شان کار می کنند و یا اینکه به امید رسیدن به یک موقعیت شغلی بهتر، تلاش می کنند تا در مقاطع تحصیلی بالاتر قبول شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا