اولویت بندی طرح های آبی به دلیل محدود بودن اعتبارات

بحث بحران آب یکی از بزرگ ترین چالش های کشور است که می بایست برای غلبه بر آن، طرح های مهمی به اجر درآید. اما مسوولان وزارت نیرو از عدم تخصیص اعتبار کافی برای اجرای طرح های آبی خبر می دهند و این موضوع را یکی از موانع جدی در بحث مدیریت بحران آب قلمداد می کنند.

مهندس محمد حاج رسولی ها در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس با اشاره به شروع اجرای طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی از سال جاری، گفت: دشت هایی که برای اجرای این طرح انتخاب شده اند در مناطقی واقع هستند که افت سطح آب زیرزمینی در آنها بیش از نیم متر است. در برنامه ششم به صورت مفصل به این موضوع پرداخته شده است و برای امسال که سال قبل از برنامه ششم است، شروع به اجرای این برنامه ها کردیم.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب افزود: در این طرح موارد مختلفی پیش بینی شده است که بخشی از آن مربوط به نصب ابزارهای اندازه گیری و کنتورها است. بر این اساس هم کنتورهای مکانیکی، هم کنتورهای برقی و هم کنتورهای الکترومغناطیسی روی چاه ها نصب می شود. از این منظر بیشتر بحث اضافه برداشت از چاه های مجاز کنترل خواهد شد. همچنین اعزام گروه های گشت و بازرسی برای پرکردن چاه های غیرمجاز بعد از سال 1385 و نیز تعدیل چاه های غیرمجاز قبل از سال 1385 از دیگر مواردی است که در طرح احیا و تعادل بخشی آب های زیرزمینی دیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: دو پروژه مطالعاتی در خصوص پایش منابع آب و حفر چاه های پیزومتری برای کسب اطلاعات دقیق از وضعیت آبخوان ها از دیگر پروژه هایی است که در این طرح به اجرا در می آید.

حاج رسولی ها در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این برخی پروژه ها هم تعریف شده که مجری آنها وزارت نیرو نیست. از جمله این پروژه ها می توان به مباحث آبخیزداری، تغذیه مصنوعی، مطالعات نشست زمین و… اشاره کرد که توسط وزارت جهاد کشاورزی و سازمان زمین شناسی انجام می شود. در واقع می توان گفت مجموعه کاملی از اقدامات برای ساماندهی وضعیت آبخوان ها تدوین شده است.

مشاور وزیر نیرو، بحث کمبود اعتبار را از مهم ترین عوامل کندشدن روند اجرای این طرح عنوان و تصریح کرد: در سال جاری برای چیزی بالغ بر 5000 حلقه چاه، نصب کنتور انجام شده و گروه های گشت و بازرسی هم تقویت شده است. البته هنوز اعتبارات مربوط به سال 94 برای کارهای سازه ای به ما تخصیص پیدا نکرده است به همین دلیل کارهای تغذیه مصنوعی با تاخیر مواجه است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب در بخش دیگری از سخنانش در واکنش به طرح مباحثی مبنی بر توقف سدسازی در کشور گفت: سدسازی متوقف نشده است بلکه طرح های آبی اولویت بندی شده است. یعنی طرح های مربوط به تامین نیاز آب شرب در اولویت قرار گرفته است و طرح هایی که مربوط به آب شرب نیست و در زمینه کشاورزی و… است، روند کندتری پیدا کرده اند. در حقیقت اعتبارات طرح هایی که در اولویت نیستند کاهش پیدا کرده که دلیل آن هم محدود بودن اعتبارات ماست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از 120 سد در دست ساخت کشور، حدود 25 سد به لحاظ مباحث تخصیصی در حال بازنگری است تا ابعاد و احجام آن کوچک شود. این سدها بیشتر مربوط به حوضه کرخه و حوضه قزل اوزن است که به شدت با کاهش آبدهی روبرو هستند. بنابراین این حوضه ها در حال بازنگری هستند.       

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا