صالحی:سانتریفیوژ ایرانی با سرعت بیش از 80 هزار دور تا 6 ماه آینده تولید می شود

به گزارش ایرنا، دکتر علی اکبر صالحی روز سه شنبه در مراسم رونمایی از نسل سوم سانتریفیوژ توبولار گفت: سرعت سانتریفیوژهای غنی سازی ما 60 هزار دور در دقیقه و سرعت سانتریفیوژی که امروز شاهد رونمایی آن هستید 17 هزار دور در دقیقه است اما سانتریفیوژهای بعدی ما 80 هزار تا 100 هزار دور در دقیقه تولید خواهند شد.

صالحی با بیان اینکه کیفیت سانتریفیوژهای جدید ساخته شده با سانتریفیوژهای قبلی اصلا قابل مقایسه نیست، افزود: سانتریفیوژهای قبلی برای چرخاندن موتور از تسمه استفاده می کرد، اما سانتریفیوژهای جدید از گیربکس استفاده می کند و قیمت تمام شده آنها با نمونه های خارجی تفاوت بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: ما این سانتریفیوژها را براساس نیاز مشتری ساخته ایم و سانتریفیوژهای قدیمی بیشتر منوآل (دستی) بود و کنترل و نمایشگر نداشت اما سانتریفیوژهای جدید هم کنترل و هم نمایشگر دارد و تمام سیستم آن اتوماتیک است.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی سانتریفیوژهای جدید به عنوان تجهیزات و دستگاه های دوگانه تلقی می شوند و بسیاری کشورها اصلا آنها را نمی فروشند و با تولید این سانتریفیوژها ایران توانسته است از این محدودیت های خارجی عبور کرده و بر مشکلات این حوزه غلبه کند.

** صالحی شایعه وجود ذرات اورانیوم در ریزگردهای خوزستان تکذیب کرد

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر شایعه وجود ذرات اورانیوم در ریزگردهای خوزستان گفت: بررسی هایی که تاکنون سازمان انرژی اتمی انجام داده و کنترل هایی که در این زمینه صورت داده است چنین چیزی مشاهده نشده است.

وی درخصوص نقش تحریم ها در پیشرفت های هسته ای ایران نیز گفت: قطعا کسی از تحریم استقبال نمی کند، ولی تحریم ها واقعا به ما کمک کرد که روی پای خودمان بایستیم.

وی با یادآوری اینکه احتیاج، مادر اختراع است گفت: وقتی ما مورد تحریم قرار گرفتیم و احتیاج هم داشتیم تا نیازهای داخلی را خودمان برآورده کنیم چاره ای نداشتیم جز اینکه آستین ها را بالا بزنیم و قدم جلو بگذاریم.

وی با بیان اینکه در غنی سازی 20 درصدی اورانیوم اوج اراده ملی ایرانیان تحقق یافت ادامه داد: ما می خواستیم اورانیوم 20 درصد را از خارج بخریم و اصلا قصد تولید آن را در داخل کشور نداشتیم، اما وقتی با شرط و شروط آنها روبرو شدیم که منافع ملی و حاکمیت ملی ما را زیر سوال می برد، مجبور شدیم وارد این عرصه شویم.

صالحی تاکید کرد: به لطف الهی توانستیم آن صفحات سوختی که خارجی ها با آن همه شرط و شروط در دو سال و نیم به ما تحویل دهند، کار را از زیر صفر شروع کنیم و در فاصله دو سال صفحات سوخت و مجتمع های سوخت را بسازیم که الان راکتور تهران با آن مجتمع ها کار می کند.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا