افزایش شانس شناسایی زودهنگام آلزایمر

آلزایمر یکی از بیماری های بسیار فراگیر در رده بیماری های سیستم عصبی و مغز محسوب می شود و به همین دلیل نیز دانشمندان همواره در حال تلاش برای درمان این بیماری هستند. حال نخستین گزینه پیشنهادی توسط پزشکان، استفاده از روش های و فعالیت های مناسب برای پیشگیری از این بیماری است. در صورتی که فردی به آلزایمر مبتلا شود نیز هرچقدر که زودتر بتوان این بیماری را در انسان شناسایی کرد، به همان نسبت نیز شانس درمان فرد افزایش خواهد یافت.

حال دانشمندان فعال در دانشگاه لاند (Lund University) موفق شده اند تا یک روش جدید برای شناسایی بیماری آلزایمر طراحی کنند. این روش جدید بر پایه برداشت تصاویر از مغز افراد با کمک فناوری مدرنی به نام amyloid PET طراحی شده است و دارای دقت نسبتا مطلوبی برای تشخیص وجود آلزایمر در فرد مورد آزمایش محسوب می شود.

حال استفاده از این روش به صورت مجزا چندان موثر نبوده است و تغییری در ساختار شناسایی این بیماری ایجاد نکرده است ولی متخصصان با تلفیق این روش با روش های قبلی توانسته اند تا به نتایج بسیار خیره کننده ای دست پیدا کنند. متخصصان در پژوهش های خود متوجه شده اند که ترکیب این روش آزمایش جدید با روش نمونه برداری از مایع مغزی – نخاعی می توان دقت آزمایش تشخیص آلزایمر را به شدت بالا برد.

دکتر سباستین پالم کوئیست (Sebastian Palmqvist) از دانشگاه لاند در این باره این گونه توضیح می دهد: «ما با ابداع این روش جدید بر پایه تصویر برداری و تلفیق آن با روش نمونه برداری از مایع مغزی – نخاعی موفق شدیم تا به روشی دست پیدا کنیم که می توان با کمک آن 90 درصد از موارد ابتلا به آلزایمر را در نخستین مراحل شکل گیری بیماری تشخیص داد.»

شایان ذکر است که استفاده از هر یک از این روش ها به صورت مستقل تنها می تواند بین 60 تا 70 درصد موفقیت در تشخیص بیماری را به همراه داشته باشد ولی ترکیب این دو روش، این پیشرفت چشمگیر را در نتایج به همراه داشته است. در پایان این تحقیقات نیز این تیم تحقیقاتی نتایج پژوهش خود را در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی عصب شناسی (neurology) به چاپ رسانده و آن را در دست رس عموم قرار داده اند.