تاثیرات نامطلوب بی خوابی در سلامت روانی جوانان

 این موضوع می تواند سبب بروز ناهنجاری های اجتماعی و اخلاقی در آن ها شده و تاثیرات نامطلوب روانی داشته باشد . دغدغه های درسی ، مشکلات اجتماعی ، مشکلات بهداشتی و استفاده بیش از حد از اینترنت به عنوان مهمترین دلایل بی خوابی در سنین نوجوانی عنوان شده است .مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که نداشتن زمان بندی منظم برای خواب شبانه در سنین جوانی می تواند تاثیرات نامطلوبی در جوانان ایجاد کرده و منجر به شکل گیری رفتارهای ناهنجار در آینده آن ها  شود و این افراد همچنین در معرض خطر بیشتری برای اسارات در دام اعتیاد به مواد مخدر و الکل بوده و همچنین بر اساس این پژوهش ها ، نداشتن خواب منظم شبانه ، می تواند سبب بروز پرخاشگری و رفتارهای ناهنجار جنسی شود .

در همین زمینه پروفسور ماریا وونگ که از اساتید روان شناسی دانشگاه ایالتی آیداهو Idaho State University و از اعضای تیم پژوهش ی فوق است ، اعلام کرد : جوانان در ایالات متحده آمریکا معمولا برنامه خواب منظمی ندارند و این می تواند مشکلات زیادی در جامعه و رفتارهای اجتماعی آن ها ایجاد کند .

پژوهشگران این تیم تحقیقاتی برای مطالعه موارد تاثیر بی خوابی و نا منظم بودن خواب شبانه در بین جوانان ، به بررسی و آنالیز اطلاعات اخذ شده توسط سازمان بهداشت نوجوانان امریکا پرداختند که در آن بیش از 6 هزار و 504 نوجوان در فاصله سال های تحصیلی کلاس هفتم تا دوازدهم مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته بود .

به گفته پروفسور وونگ این اطلاعات نشان می دهد که بیست و هفت درصد از کودکان و 45 درصد از نوجوانان بنا به دلایل مختلفی ، دارای برنامه منظم خواب شبانه نیستند . معمولا بیشترین موارد اختلال در خواب به دلیل وجود بیماری بی خوابی است ولی این موضوع در نوجوانان و جوانان متفاوت بوده و معمولا دارای دلایل دیگری است .

دغدغه های درسی ، مشکلات اجتماعی ، مشکلات بهداشتی و معضلاتی از قبیل توجه و استفاده بیش از حد از اینترنت می تواند از جمله مهمترین دلایل بی خوابی در بین نوجوانان باشد . نتایج این پژوهش ها در آخرین شماره مجله  Alcoholism: Clinical & Experimental Research منتشر شده است .

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا