ابرماه درسایه زمین، بامداد دوشنبه

مهندس مسعود عتیقی عصرگفت: بامداد دوشنبه بعد از 34 سال شاهد پدیده نادر ترکیب ابرماه (سوپر مون) و ماه گرفتگی هستیم که تا سال 1412 شمسی (18 سال دیگر ) رخ نخواهد داد.
عتیقی در ادامه گفت: ماه گرفتگی از ساعت 4:37 بامداد دوشنبه به صورت جزئی آغاز و ماه گرفتگی کلی در ساعت 5:41 دقیقه که سایه زمین تمام قرص ماه را می پوشاند، آغاز می شود. 
وی ادامه داد: ساعت 6:53 دقیقه ماه گرفتگی کلی تمام شده و ماه شروع به خروج از سایه (باز شدن) می کند و در ساعت 7:57 دقیقه ماه گرفتگی جزئی به پایان می رسد که پایان این ماه گرفتگی در هیچ نقطه ای از ایران قابل رویت نیست. 
عتیقی خاطر نشان کرد: ابرماه زمانی رخ می دهد که یک ماه کامل یا جدید در نزدیکترین فاصله خود با زمین قرار می گیرد و زمانی که ابرماه بروز می کند، ماه 14 درصد بزرگتر و درخشانتر از حد معمول دیده می شود.
وی ادامه داد: دقایقی بعد از گرفت کامل ماه این جرم آسمانی در افق غربی غروب می کند و حتی شهرهای شرقی کشور قبل از آغاز گرفت کامل شاهد غروب ماه خواهند بود.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: ماه گرفتگی بامداد دوشنبه از ساروس (دوره) 137 است و بیست و هشتمین گرفت از 81 گرفت این ساروس می باشد.
عتیقی افزود: ساکنان شمال و جنوب آمریکا، اروپا، آفریقا و غرب آسیا شانس دیدن این پدیده را دارند.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: در سال 94 دو ماه گرفتگی کامل داشتیم که اولی در بهار رخ داد ولی در ایران قابل رویت نبود و دومین و آخرین ماه گرفتگی امسال ماه گرفتگی روز دوشنبه است. 
عتیقی با اشاره به اینکه در سال 95 هیچ ماه گرفتگی در کره زمین رخ نمی دهد، گفت: تا زمستان 1396 هیچ ماه گرفتگی قابل مشاهده در کره زمین رخ نخواهد داد. 
به گزارش ایرنا , وی افزود: همچنین گرفت ماه در زمستان 1396 در ایران قابل مشاهده نیست و اولین گرفت ماه که در ایران قابل مشاهده باشد، در تابستان 1397 رخ خواهد داد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا