ایزو، استانداردهای بین المللی پیشنهادی ایران در حوزه نانو را تصویب کرد

 استاندارد اول با عنوان Nano-enhanced air filter media using nanofibres — Characteristics, performance and measurement methods در کمیته فنی استاندارد فناوری نانوی ستاد توسعه فناوری نانو و با همکاری یک شرکت داخلی تولیدکننده فیلترهای نانویی تهیه در تیرماه سال جاری به سازمان بین المللی استانداردسازی ایزو ارسال شد.
فیلترهای بهبودیافته با نانوالیاف شامل فیلتر نیروگاهی، فیلتر خوردوهای سنگین و سبک و ماسک های تنفسی نانویی چند سالی است که در کشور تولید می شود.
سطح جدیدی از فیلترها با استفاده از فناوری نانو، ارایه شده اند که در مقیاس بالا در ایران تولید می شوند. چندین شرکت خارجی نیز تولیدکننده این نوع فیلترها هستند.
با تبدیل فیلترهای معمولی به فیلترهای نانویی، ویژگی هایی مطرح می شوند که باید مورد بررسی قرار گیرند؛ در این استاندارد قرار است ویژگی ها و خواص یک فیلتر نانویی مشخص و روش های اندازه گیری آنها مطرح شود.
استاندارد پیشنهاد شده دیگر با عنوانNanotechnologies — Nanoclays — Characteristics and measurementsاستاندارد ویژگی های نانوکلی یا نانوذرات خاک رس است. 
اکنون در ایران نانوکلی در چند شرکت نوپا درحال تولید است و در دنیا نیز چندین کشور این محصول را تولید می کنند. نانوکلی کاربردهای بسیار زیادی دارد و یکی از اولویت های حوزه نانومواد در ایران به شمار می رود که در آینده نزدیک در کشور و در سطح جهانی بازار بزرگی پیدا خواهد کرد.
پیش نویس اولیه این استاندارد با همکاری کمیته استاندارد ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و یک تیم دانشگاهی تهیه شده است. در این استاندارد مهمترین پارامترها و ویژگی های نانوکلی با توجه به کاربردهای آن و روش های اندازه گیری این پارامترها ارایه خواهد شد.
به گزارش ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو،اساس تدوین استانداردهای بین المللی در ایزو، اجماع کشورهای عضو کمیته فنی مربوطه است و یک استاندارد بین المللی در حدود سه سال و با طی کردن مراحل مختلف تدوین استاندارد، در ایزو منتشر می شود. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا