افزایش طول عمر مگس سرکه با گزینش ژنهای برتر

سیناپرس: مگس سرکه حشره بسیار ریزی است که معمولاً بر روی ضایعات میوه ها می نشیند. این حشره طول عمر کوتاهی دارد و به سرعت تولید مثل می کند. همچنین این حشره فقط چهار ژن دارد که به راحتی می توان آن را دستکاری کرد. به همین دلیل، در بسیاری از آزمایشات زیستی از این حشره استفاده می شود.

پیش از این دانشمندان به این نتیجه رسیده بودند که با فعال کردن ژنی با نام AMPK در این حشره و نیز دستکاری ژنی دیگر به نام PGC-1 می توان بازه عمر مگس سرکه را افزایش داد.

به تازگی پژوهشگران دانشگاه برن سوئیس موفق شدند با دستکاری ژنی که آن را «آزوت» نامیده اند، بازه عمر مگس سرکه را بین 50 تا 60 درصد افزایش دهند. آزوت نام یکی از موجودات اسطوره ای در تمدن مایا بود که به صورت انتخابی، برخی از قایق های ماهیگیری را مورد هدف قرار می داد تا به این طریق از حیات ماهیان حفاظت کند.

دانشمندان در این شیوه نیز رویکرد مشابهی را در پیش گرفتند. وظیفه این ژن، حفاظت از سلامت اندام های بدن نظیر معده و مغز است. در بدن مگس سرکه دو نمونه از این ژنها وجود دارد. دانشمندان با برای گزینش یک ترکیب ژنتیکی بهتر، یک نمونه سوم از این ژنها را وارد ساختار ژنتیکی حشره کردند. این تغییر سبب افزایش سلامت بافت، کاهش فرآیند پیری و افزایش قابل توجه عمر این جاندار شد.

این یافته می تواند در آینده در پژوهش هایی که در مورد فرآیند پیری انسان به انجام می رسد موثر باشد.

مشروح این پژوهش در نشریه Cell منتشر شده است.