کشف ریشه ژنتیکی اختلالات تغذیه

سینا پرس : یکی از مشکلات و معضلات جوامع مدرن امروزی ، موضوع اختلالات تغذیه ، بی اشتهائی یا افراط در غذا خوردن است که بسیاری از مردم با آن سر و کار دارند . مطالعات جدید پژوهشگران سبب کشف اطلاعات جدیدی درباره بی اشتهائی عصبی و نحوه درمان آن شده است . در این مطالعات مشخص شد که افراد دارای این مشکل ، عموما دارای اختلال خاصی در متیلاسیون methylation دی ان ای خود هستند که این موضوع سبب پرخوری یا بی اشتهائی و بی نظمی در غذا خوردن آن  ها می شود .

بر اساس گزارش های منتشر شده ، دکتر لیندا بویج Linda Booij که از پژوهشگران بیمارستان سنت جوستین Sainte-Justine Hospital و از اساتید دانشگاه کوئینز Queen’s University محسوب می شود ، نخستین پژوهشگری است که این موضوع و تاثیر این اختلال دی ان ای را کشف کرده است .

در این مطالعات همچنین  مشخص شد : زمانی که متیلاسون تغییر می کند ، ترکیب ژن ها نیز تغییر خواهد کرد و طبیعتا با تغییر در این ژن ها ، موارد و وظایفی که کنترل آن ها در اختیار ژن ها قرار دارد نیز دستخوش تغییر و تحول خواهد شد .  

به بیان دیگر تغییر متیلاسیون دی ان ای  در انسان منجر به تغییرات احساسات و اختلال در عملکرد روانی و عادات فرد می شود .

از سوی دیگر ؛ مطالعه دقیق و گسترده ژنوم در برخی از زنان دارای بیماری های مزمن AN  با تغییر بارز سطح متیلاسیون در ژن مرتبط با اضطراب ، نشان داد که این موضوع با تغییر رفتار اجتماعی ، اختلالات سیستم عصبی و مغز ، ضعف سیستم ایمنی و  نقص عملکرد اندام محیطی همراه است .

دکتر استیگر Steiger مدیر برنامه پژوهشی اختلالات اشتها در موسسه داگلاس و پرفسور روانپزشک و استاد دانشگاه مک گیل McGill University در این رابطه می گوید : " این مطالعات نشان می دهد که بی اشتهائی و اختلال در تغذیه ، یک موضوع سطحی و کم اهمیت نبوده و تنها تاثیر آن در شکل ظاهری و فرم بدن نمود نداشته ودر بسیاری از موارد نیز ارتباطی با عملکرد بد والدین در کودکان ندارد .

این مطالعات نشان دهنده تاثیرات زیستی و محیطی بر افرادی است که دچار مشکلات عدیده ای در رژیم غذائی خود هستند .

دکتر استیگر در ادامه افزود : ما در حال حاضر می دانیم که اختلالات در غذا خوردن پس از ظاهر شدن در بدن افراد ، میل به تثبیت داشته و در طول زمان حاد تر خواهد شد . این موضوع می تواند منجر به ایجاد اختلال در عملکرد کلی بدن فرد شده و سیستم عصبی را مختل کرده و در دراز مدت منجر به بروز اثرات مزمن در بیمار خواهد شد .

در خاتمه باید خاطر نشان کرد که نتایج کامل این تحقیقات در آخرین شماره مجله بین المللی Eating Disorders منتشر شده است .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا