اسکن مغزی دقیق با نخستین گرافن ابررسانا

ابررساناها موادی هستند که جریان برق را بدون تلف‌ کردن انرژی انتقال می‌دهند و این یافته‌ها می‌توانند به ساخت حسگرهای پیشرفته‌ای برای اسکن مغزی منجر شوند.

گرافن فوق‌العاده محکم بوده و 200 برابر محکم‌تر از فولاد است این ماده دارای رسانایی بالاست و دانشمندان سراسر جهان به دنبال بررسی این موضوع هستند که آیا گرافن را می‌توان در مدارهای پیشرفته و ابزار الکترونیکی دیگر به کار برد یا خیر.

گرچه گرافن دارای خصوصیات الکترونیکی ویژه است تا پیش از این در حوزه ابررسانایی بر روی آن تمرکز نشده بود. ابررساناها جریان برق را با مقاومت صفر هدایت می‌کنند و می‌توانند منجر به ارائه خطوط نیروی کارآمدتری شوند.

ابررسانایی پیش‌تر در گرافن مشاهده شده بود و مدل‌های نظری نیز تاکید داشتند که گرافن می‌تواند در صورت داشتن افزودنی‌هایی، ابررسانا شود.

به تازگی تیمی بین‌المللی از دانشمندان نخستین گرافن ابررسانای دنیا را ارائه دادند و آن‌ را با اتم‌های لیتیم پوشاندند.

به گزارش ایسنا، دانشمندان «موسسه تحقیقاتی وضعیت جامد» ماکس پلانک در اشتوتگارت آلمان ورقه‌های گرافن را تولید کردند و محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا این گرافن را با اتم‌های لیتیم پوشاندند.