یک معلول با استفاده از سیستم تحت کنترل امواج مغز راه رفت

این پروژه که توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا صورت گرفته، برای اولین بار است که به یک بیمار با معلولیت کامل دو پا، توانایی راه رفتن می دهد.
در این روش از بیمار خواسته شد که کلاهی حاوی چند الکترود روی سر خود قرار دهد. الکترودها قادر به شناسایی سیگنال های مغزی بیمار هستند. این همان شیوه ای است که در نوار مغزی به شیوه الکتروانسفالوگرام (EEG) مورد استفاده قرار می گیرد. امواج شناسایی شده به رایانه ارسال می شوند. رایانه امواج مغزی را رمزگشایی می کند. امواج رمزگشایی شده به یک دستگاه دیگر ارسال می شوند تا سلول های عصبی پای بیمار تحریک شوند و ماهیچه ها حرکت کنند.
با استفاده از این روش، بیماری که به دلیل آسیب نخاعی به مدت پنج سال از ناحیه دو پا کاملا فلج بود، توانست 3.66 متر راه برود. در حین راه رفتن از یک واکِر و ابزار مهارکننده برای کنترل وزن استفاده شد تا بیمار زمین نخورد.
امواج مغزی حتی سال ها پس از معلولیت نیز می توانند به ماهیچه ها فرمان حرکت دهند و محققان دانشگاه کالیفرنیا از همین قابلیت استفاده کرده اند.
چندی پیش محققان با استفاده از سیستمی مشابه، قادر به حرکت دست مصنوعی توسط افکار بیمار شدند.
محققان بر این باورند که این پژوهش راه را برای درمان معلولیت کامل فراهم می کند.
به گزارش ایرنا از ساینس،نتایج این تحقیقات در نشریه Journal of NeuroEngineering and Rehabilitation منتشر شده است.