کشف شباهت انسان و پاندا در مسیر تکامل

در مسیر تکامل بشر همواره توجه اصلی به مقایسه انسان با شامپانزه ها معطوف بوده است زیرا این موجودات نزدیک ترین موجودات ممکن به انسان ها در کره زمین محسوب می شوند با این وجود دانشمندان از مقایسه انسان با سایر موجودات زنده نیز باز نمی مانند.

در زمینه هوش معمولا حیواناتی که دارای هوش بالا هستند به عنوان نمونه های مقایسه در نظر گرفته می شوند ولی شاید آخرین حیوانی که دانشمندان برای کشف شباهت های تکاملی با انسان به آن می اندیشیده اند را بتوان پاندا دانست. این موجودات نه بهره هوشی بالایی داشته و نه به صورت مستقیم شباهت ظاهری با انسان دارند ولی دانشمندان کشف کرده اند که ساختار تحول و تکامل ستون مهره های این موجودات درست مانند ساختار تکامل ستون مهره های انسان در فرایند تبدیل شدن از میمون به انسان بوده است.

در این تحقیقات دانشمندان به بررسی موجودات مختلف در وضعیت قرار گیری بدن پرداختند. البته میمون ها به علت یافته های پیشین از میان گزینه ها بیرون قرار گرفته بودند. دانشمندان دریافتند که پانداها همانند انسان ها دارای ساختار ایستادن به صورت عمودی هستند.

البته دلیل تکامل پاندا با دلیل تکامل انسان متفاوت بوده است، انسان به منظور تغییر در ساختار حرکتی خود به ستون فقراتی به شکل فعلی دست پیدا کرده است ولی پاندا به این دلیل دارای این نوع از ستون فقرات است که این مدل از استخوان بندی به آن اجازه می دهد تا به صورتی بنشیند که پشت  او به حالت عمودی باقی بماند. این حیوان به این ترتیب می تواند به خوردن غذا در وضعیت نشسته بپردازد.

شایان ذکر است که هر دو موجود (انسان و پاندا) دارای مهره های کمتری در نیمه پایینی ستون فقرات خود هستند که این تغییر در طول فرایند تکامل برای هر دو نوع به وجود آمده است. البته این نوع از تکامل نشان از ریشه مشابه انسان و پاندا ندارد بلکه تنها به شباهت هر دو موجد در فرایند تکامل اشاره می کند.

شایان ذکر است که این تحقیقات توسط دو دانشمند به نام های گابریل روسو (Gabrielle Russo) و اسکات ویلیامز (Scott Williams) از دانشگاه نیویورک به انجام رسیده است و نتایج آن در قالب یک مقاله علمی در ژورنال بین المللی تکامل انسان به چاپ رسیده است.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا