نهایی شدن احکام پژوهش و فناوری برنامه ششم توسعه

 دکتر وحید احمدی درخصوص اقدامات صورت گرفته در رابطه با تدوین برنامه ششم توسعه در معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: موارد مربوط به علم و فناوری در برنامه ششم توسعه در مجموعه وزارت علوم به چند بخش تقسیم شد و ما نیز مباحث مربوط به پژوهش و فناوری را از دی ماه 1393 در دو کارگروه پژوهش و فناوری با مجموعه ای از کارشناسان و صاحبنظران از دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، پارک های علم و فناوری و دیگر بخش ها در جلسات متعدد بررسی کردیم و در حال حاضر تقریباً به پایان کار نزدیک شده ایم.
وی ادامه داد: فرآیند کاری که ما در حوزه پژوهش و فناوری انجام داده ایم در قالب سه جلد مکتوب که تحت عنوان کلی «طرح تدوین احکام پیشنهادی برنامه ششم توسعه» و با عناوین «چارچوب نظری»، «اسناد بالادستی، برنامه های پیشین، نظام نوآوری و شاخص ها» و «احکام پیشنهادی» تهیه شده، منعکس است.
احمدی خاطرنشان کرد: در این فرآیند، ابتدا چارچوب نظری برنامه را تدوین کردیم و سپس بر اساس این چارچوب و همچنین اسناد بالادستی و برنامه های پیشین و دیگر شاخص ها به تدوین احکام پیشنهادی پرداختیم.
وی با بیان اینکه انجام اصلاحات نهایی بر این احکام بر اساس سیاست های کلی ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در دست انجام است، عنوان کرد: در این راستا نشست ها و جلسات مشترکی را با سازمان مدیریت و برنامه ریزی و دستگاه های مرتبط داشته ایم و می توان گفت که در حوزه پژوهش و فناوری احکام مورد نظرمان را پیشنهاد کرده ایم.
معاون وزیرعلوم درباره اهداف عمده در بخش علم و فناوری برنامه ششم توسعه نیز توضیح داد: چهار محور اصلی که برنامه ها در گروه پژوهش و فناوری بر مدار آنها تنظیم شده، توسعه پژوهش، توسعه فناوری، توسعه نیروی انسانی و نظام نوآوری است و مجموعه مواد و برنامه های مورد نظر در این چهار عرصه ناظر به سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، توسعه اقتصاد دانش بنیان و چارچوبی که برای برنامه ششم اعلان شده، تنظیم شده است.
به گفته وی تمدید، تکمیل و تثبیت احکام برنامه پنجم در تدوین بخش های برنامه ششم مدنظر قرار گرفته است و روند کلی برنامه پنجم همچنان دنبال خواهد شد.
احمدی یادآور شد: همچنان که اطلاع دارید مقرر شده است که برخی از احکام برنامه پنجم با تهیه لایحه مربوطه توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی به قانون دائمی تبدیل شود و در همین راستا نیز ما جلسات مشترکی را جهت تعیین موارد تمدیدی و تکمیلی با سازمان مدیریت برگزار کرده ایم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم افزود: امیدواریم مواردی که در نشست های مشترک تقریباً نهایی شده است در کمیسیون ها و کارگروه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز مورد تأیید قرار گیرد زیرا این موارد، بدنه اصلی احکام برنامه ششم را تشکیل می دهد. 
به گزارش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، وی درباره عمده ترین موارد بازبینی و تکمیل شده در احکام پژوهش و فناوری برنامه ششم توسعه نیز بیان داشت: سعی شده است در حوزه هایی که خلائی وجود داشته احکام مورد بازبینی جدی تری قرار گیرد و به طور مشخص ما در زمینه ارتباطات و تعاملات بین الملل، در حوزه علوم انسانی و همچنین در رابطه با ساختار توسعه فناوری و نوآوری اصلاحات بیشتری داشته ایم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا