ترسیم تصویر ژنتیکی قوم شناسانه در روسیه

سینا پرس : آنا گوربونوف (Anna Gorbunova) از دانشگاه ایالتی مرکز ژنومیک بیوانفورماتیک سن پترزبورگ در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که متخصصان علم ژنتیک و نسل شناسان روسیه در حال فعالیت های علمی در زمینه ترسیم تصویر ژنتیکی (genomic portrait) ا قوام روسی هستند .  

او در این رابطه می گوید : ما امیدوار هستیم در طول سه سال ، بتوانیم تصویر ژنتیکی (genomic portrait) یک قوم روسی به دست بیاوریم و در سال 2018 یک تصویر ژنتیکی کامل از آن در اختیار داشته باشیم . این پروژه باعث توسعه و پیشرفت علم ژنتیک و صنعت داروسازی روسیه خواهد شد و علاوه بر آن ما تحقیقات و مطالعاتمان در زمینه های مشابه همچون اثر داروهای یکسان بر نژاد های مختلف قومی پیشرفت خواهد کرد .

یک تصویر ژنتیکی (genomic portrait) در واقع با یک " سیستم مختصات " (system of coordinates) برای پیشبرد بهره وری از درمان بسیاری از بیماری ها در یک مجموعه قرار می گیرد و از این رو امید به زندگی در گروه های قومی افزایش پیدا می کند .

گوربونوف اعلام کرد که در نشان دادن ویژگی های انواع ژن قومی معمولی روس ها ، محققان حداقل هزار و پانصد نمونه خون خواهند گرفت . او در ادامه چنین توضیح داد : ما در طول هجده ماه فعالیتی که داشتیم ، سی نمونه خون گرفتیم . پس از خرید تجهیزات و آماده شدن امکانات لازم که در حدود دو ماه به طول خواهد انجامید ، تجزیه و تحلیل از نمونه خون ها را آغاز خواهیم کرد.

قابل توجه است که پیش از گرفتن نمونه خون ها ، محققان با متخصصان علم نژاد شناسی و پزشکان مشورت خواهند کرد . گوربونوف اظهار داشت که در این نمونه خون ها ، برای ما تنها مردم ساکن روستاها ، کسانی که حداقل سه نسل گذشته را در مناطق روستایی بوده اند قابل پذیرش است . لازم به ذکر است که گروه های سه نفره پدر – مادر – کودک نیمی از یک نمونه را برای ردیابی انتقال صفات ژنتیکی در بر خواهند گرفت . نمونه گیری نهایی  ، نمایندگان ساکنان همه مناطق روسیه را در بر خواهد داشت .  

از برنامه ها و طرح های بیشتر این پروژه می توان به مطالعات ژنومی مشابه از تمام گروه های قومی که در روسیه زندگی می کنند ، اشاره کرد .

لازم به ذکر است که این پروژه تا به امروز از کمک مالی پنج میلیون روبلی (تقریبا 74 هزار و 500 دلار امریکا) بهره برده است . با این حال دانشگاه ایالتی مرکز ژنومیک یوانفورماتیک سن پترزبورگ در نظر دارد این تامین مالی را افزایش دهد .

نمونه های مشابه این مطالعات در بیشتر  کشورهای اروپایی و امریکایی ، انجام شده است . از کشورهای آسیایی که تجربه این طرح را دارند می توان به چین و ژاپن اشاره کرد . تعدادی از کشورهای آفریقایی نیز این پژوهش ها را انجام داده اند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا