مواد شیمیائی لوازم آرایشی موجب ناباروری می شوند

سینا پرس : تحقیقات جدید پژوهشگران امریکایی نشان می دهد ، زنانی که از میزان بالایی از مواد آرایشی ، شیمیایی  ، پلاستیکی و محصولات بهداشت فردی حاوی مواد شیمیایی استفاده می کنند به احتمال زیاد دو تا چهار سال زودتر از سایر زنان  یائسه خواهند شد .

پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس ایالات متحده امریکا ، با آزمایش و تجزیه و تحلیل خون و ادرار گروهی از داوطلبان ، 111 ماده شیمیایی موجود در لوازم آرایش را شناسایی کردند . البته در ابتدا این پژوهشگران نسبت به اینکه این مواد شیمیایی تولید طبیعی و توزیع هورمونی بدن انسان بوده و یا مواد شیمایی ساخته شده دست بشر هستند ، دچار شک و تردید شدند و به تحقیقات و بررسی های خود بیشتر پرداختند .

دکتر آمبر کوپر (Amber Cooper) استادیار بیماری های زنان و زایمان در این رابطه توضیح می دهد که مواد شیمیایی با یائسگی زودهنگام مرتبط است . وجود مواد شیمایی زیاد در بدن ممکن است در ابتدا منجر به کاهش عملکرد تخمدان شده و سپس یائسگی را به دنبال داشته باشد . با توجه به این نتایج ، جوامع امروزی باید نسبت به این رخداد احساس نگرانی کنند .

او در ادامه افزود : بسیاری از این مواد شیمیایی در خاک ، آب و هوا نیز وجود دارند اما با استفاده مواد آرایشی ، بهداشتی و مواد پاک کننده در محصولات خانگی میزان ورود این مواد شیمایی به بدن افزایش پیدا می کند . ما می توانیم در این رابطه آگاهی بیشتری پیدا کنیم و با علم  براثرات آنها ، از این مواد استفاده کنیم .

در این پژوهش ها نمونه خون و ادرار زنان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و پژوهشگران 111 مواد شیمایی را در بدن آنها شناسایی کردند که بیشتر آنها ساخته دست بشر بوده اند . این مواد شیمایی شامل سموم باروری نیز می شده اند قابل توجه است که بدن یک انسان سالم  برای در هم شکستن و تجزیه کردن برخی از این مواد  به بیش از یک سال زمان نیاز دارد .

برخی از مهمترین  این مواد شیمایی عبارتند از :

• تالات  phthalates  موجود در پلاستیک ، آیتم های خانگی معمولی ، داروها و محصولات بهداشت فردی از جمله لوسیون ، عطر ، لوازم آرایشی ، لاک ناخن ، صابون مایع و اسپری مو .
  •  فیتواستروژن phytoestrogens (استروژن گیاهی)
  • بی فنیل های پلی کلرینه polychlorinated biphenyls (ماده سرد کننده)
  • مشتقات فنولی phenolic derivatives (فنول ، آلاینده های صنعتی)
  • سموم آفت کش ها ارگانوفسفره  organophosphate pesticides
  • سورفاکتانت surfactants ( موجود در ضدعفونی کننده ها )
  • هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای  polycyclic aromatic hydrocarbons ( موجود در محصولات آتش زا )

این پژوهش های جدید و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله  PLOS ONE به چاپ رسیده است .