چگونگی عملکرد آنی مغز

شما در حال عبور از چهار راه هستید که ناگهان چراغ قرمز می شود اما شما می توانید درست در زمان مناسب ترمز کنید. دلیل این امر به تازگی توسط دانشمندان توضیح داده شده است. محققان دانشگاه جان هاپکینز با همکاری دانشمندان موسسه ملی سالخوردگی (National Institute on Aging) در ایالات متحده آمریکا نشان داده اند که سلول های عصبی خاصی در مغز وجود دارد که مسئول این تغییر ناگهانی هستند. این گروه با تحقیقات خود نشان دادند که این عملکرد خودکار هنگامی روی می دهد که سلول های عصبی واقع در بخش پایه جلویی مغز انسان به اصطلاح خاموش هستند.

مایکلا گالاگر به عنوان یکی از افراد فعال در این تحقیقات درباره آن می گوید: «این تحقیق نشان از نقش جدیدی برای سلول های عصبی بخش پایه جلویی مغز انسان در کنترل اعمال انسان دارد.» هم چنین پروفسور کریگر آیزن هاور استاد روان شانسی و عصب شناسی دانشگاه جان هاپکینز در این باره می گوید: «این کار دروازه های جدید و بدیعی به روی برخی از شرایط اعصاب و روان که عملیات اصلی و پایه شناختی عملکرد مغز را تحت تاثیر قرار می دهند، باز می کند.»

توانایی متوقف کردن سریع یک رفتار برای عملکرد روزمره بسیار مهم است. این فرایند به مردم کمک میکند تا در هنگام انجام فعالیت هایی مانند عبور از خیابان و غافلگیری توسط ماشین عبوری به سرعت از خود عکس العمل نشان داده و به صورت ناگهانی بایستند و یا در صورت لرزش تلفن همراه در جیب هنگام یک ملاقات کاری به صورت ناخودآگاه به سراغ تلفن خود نروند.

یک درک بهتر از مکانیک شناختی در پشت آن چیزی که به عنوان مهار واکنش شناخته شده می تواند افراد مبتلا به شرایط عصبی که در آن چنین کنترل کاهش یافته است کمک کند. این ساختار موارد مهمی را در بر می گیرد که از بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون تا اختلال بیش فعالی و پیری طبیعی را شامل می شوند.

دانشمندان معتقد بودند که عمل متوقف کردن رفتار برنامه ریزی شده در گره گانگلیون رخ می دهد. این گره، بخشی از مغز انسان است که وظیفه کنترل حرکت های مختلف را به عهده دارد. از جمله این حرکات می توان به توانایی برای شروع یک عمل و یا یک رفتار اشاره کرد.

این مطالعه نشان می دهد که پاسخ توقف در بخش پایه ای جلوی مغز اتفاق می افتد. این بخش از مغز برای مواردی مانند تنظیم خواب شناخته شده و همچنین توسط بدن به عنوان یک سایت برای تخریب نورون ها (سلول های عصبی) در اوایل بیماری آلزایمر به کار گرفته می شود. شایان ذکر است که نتایج این تحقیقات در قالب یک مقاله علمی در جدیدترین شماره نشریه بین المللی Nature Neuroscience به چاپ رسیده و قابل دسترسی است.